Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Zo werft team WEURO 2017 1.500 vrijwilligers

KNVB Media
KNVB Media
12 januari 2017, 14:58

Aan de hand van het concept van de vijf B’s wordt belicht hoe team WEURO 2017 vrijwilligers werft. - Foto: KNVB Media

Vijftienhonderd vrijwilligers werven in een half jaar tijd. Dat is waar het projectteam van UEFA Women’s EURO 2017 (WEURO 2017) op het moment mee bezig is. Maar hoe bind je in zo’n tijdsbestek zoveel mensen aan je? Aan de hand van het concept van de vijf B’s (binnenhalen, begeleiden, belonen, behouden en beëindigen) wordt dit unieke project belicht.

Binnenhalen

Om vrijwilligers binnen te halen, is het belangrijk om de voordelen te benadrukken. Vrijwilligers werken met hun belangeloze inzet aan hun netwerk en CV, maar doen ook ervaring op en leren hoe het is om betrokken te zijn bij een organisatie. Het zijn voordelen die voor vrijwilligers redenen kunnen zijn om zich op te geven.

Maar hoe bereik je naast het noemen van deze voordelen je doelgroep(en)? Dat doe je door de doelgroepen specifiek te maken en hiervoor de juiste online en offline kanalen te bepalen. Het is van belang om te weten wie de doelgroep is en welke voordelen van vrijwilligerswerk hen aanspreekt. Zo kun je een toepasselijke boodschap formuleren.

Specificeer je doelgroep en bedenk voordelen van vrijwilligerswerk die je tot uiting brengt via verschillende kanalen

Zo zijn voor WEURO 2017 de volgende twee doelgroepen gespecificeerd: actieve voetballiefhebbers die nog nooit vrijwilliger zijn geweest en reeds betrokken vrijwilligers. De reden voor het kiezen van deze twee groepen is om de ervaren vrijwilligers een unieke ervaring te laten beleven en tevens een nieuwe generatie te verwelkomen.

De actieve voetballiefhebbers bereikt het projectteam WEURO 2017 door middel van social media, terwijl de ervaren vrijwilligers benaderd wordt met de inzet van e-mail en persoonlijke benadering. Via deze wegen worden voordelen als het beleven van een unieke ervaring, betrokkenheid bij een organisatie en het ervaren van werk in teamverband in een bijpassende boodschap uitgelicht. Eind februari 2017 hoopt WEURO 2017 hiermee 1.500 vrijwilligers binnen te halen!

Begeleiden

Wanneer vrijwilligers zich hebben aangemeld, is de volgende stap begeleiden. De vrijwilligers worden door één aanspreekpunt begeleid gedurende hun looptijd. De reden hiervoor is om ervoor te zorgen dat zij met een goed gevoel hun vrijwilligerswerk kunnen uitvoeren.

Zorg voor één aanspreekpunt per persoon of functie gedurende de looptijd van het vrijwilligerswerk

Voor het projectteam WEURO 2017 betekent dit dat er voor het team een goed gevoel moet worden gecreëerd. Dit door middel van het geven van persoonlijke training en kennis te maken met de cultuur en de systemen van de organisatie. Tijdens een kennismakingsbijeenkomst krijgen alle vrijwilligers hierover informatie en kunnen zij kennismaken met hun contactpersonen. Dit zijn geen dagprogramma’s, maar slechts een paar uurtjes waarin alles persoonlijk, kort en bondig wordt toegelicht.

Belonen

Beloon vrijwilligers met een aanvulling op hun CV, een kledingstuk of herinnering waar zij met plezier aan terug kunnen denken

Vrijwilligers weten dat zij voor hun werkzaamheden geen salaris krijgen. Maar los een financiële vergoeding zijn er nog meerdere mogelijkheden om iemand te belonen en dankbaarheid te tonen. Een vrijwilliger mag maximaal €150,- per maand en €1500,- per jaar aan vergoedingen en waardes ontvangen.

Daarom kun je, zoals het projectteam WEURO 2017 doet, een beloning meegeven die iets toevoegt aan een CV of waar iemand met plezier aan terug denkt. Voorbeelden hiervan zijn: vrijwilligers een erkenning geven vanuit de organisatie (certificaten/recommandaties), een kledingstuk of het organiseren van een evenement voor alle vrijwilligers, zoals een borrel of een feest.

Behouden

Houd persoonlijk contact door in gesprek te blijven met de vrijwilliger

Naast het belonen van vrijwilligers, wil je hen ook behouden binnen de vereniging. Wat uiterst belangrijk is om dit te bereiken, is door onderscheidend te zijn als vereniging in vergelijking met anderen. Een voorbeeld van WEURO 2017 om zich te onderscheiden is door in gesprek te blijven met de vrijwilligers en ze betrokken te houden bij de organisatie. Houd persoonlijk contact en achterhaal voor elk individu waar zijn of haar uitdaging ligt. Zo bouw je niet alleen een band op, maar zorgt dit er ook voor dat het gemakkelijker is om te achterhalen welke functie en uitdaging bij een vrijwilliger past.

Beëindigen

Binnen een vereniging kan het ook voorkomen dat een vrijwilliger weggaat. Wanneer dit het geval is, is het aan te raden met de werkzaamheden af te sluiten met een persoonlijk gesprek. Als vereniging wil je namelijk dat de vrijwilliger een positief woord over de vereniging blijft verspreiden. Op die manier kunnen nieuwe, potentiële vrijwilligers getriggerd worden.

Een nette evaluatie en afsluiting wanneer een vrijwilliger stopt zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame.

Hoe gaat het projectteam WEURO 2017 hiermee om? Allereerst is het vanzelfsprekend om een vrijwilliger persoonlijk te bedanken voor alle verrichte werkzaamheden en inzet. Daarnaast kan een evaluatie ook erg effectief zijn. Hierin worden elkaars krachten benadrukt en verbeterpunten doorgenomen, zodat zowel de organisatie als de vrijwilliger hier in de toekomst profijt van kan hebben.

Word vrijwilliger Word vrijwilliger Meld je ook aan als vrijwilliger van UEFA Women’s EURO 2017. Vrijwilligers Vrijwilligers Voetbal kan alleen bestaan door de inmiddels ruim 400.000 vrijwilligers die week in week uit helpen bij een voetbalclub bij hen in de buurt.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen