Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Plaatselijk ziekenhuis op shirt Vitesse Delft

KNVB Media
KNVB Media
12 januari 2015, 8:16

Met deze sponsor wil Vitesse Delft bewustwording creëren. - Foto: KNVB Media

Niet de naam van de plaatselijke supermarkt, slager of slijterij siert de komende seizoenen de shirts van Vitesse Delft, maar dat van het Reinier de Graaf ziekenhuis uit diezelfde plaats. En ook op de achterkant van het shirt is voor een schreeuwerige commerciële boodschap geen plaats. ‘Wij scoren voor War Child’ prijkt boven de rugnummers. "Wij willen graag een stukje bewustwording creëren”, vertelt bestuurslid Pieter van Veen.

Het enthousiasme van het 55-jarige bestuurslid externe zaken is nauwelijks te beteugelen wanneer hij spreekt over de initiatieven die binnen zijn vereniging worden ontplooit. Dertig jaar zit hij inmiddels al in het bestuur van Vitesse Delft, maar door de recente ontwikkelingen wil hij aan stoppen nog niet denken. "Onze jeugdspelers kunnen allemaal gewoon sporten, maar dat geldt niet voor iedereen. Dat willen we laten zien.”

Maar daarmee begint het verhaal pas. De deze zomer beklonken samenwerking voor drie jaar met het ziekenhuis leent zich perfect om verder uit te bouwen. Naast de financiële steun wil de club graag iets anders voor de kinderen in het ziekenhuis doen. "Misschien daar een veldje openen, of zorgen dat ze een keer bij onze club een wedstrijd kunnen komen kijken. Even weg uit dat ziekenhuis”, zo somt Van Veen op. Met een schuin oog kijkt hij daarbij naar Feyenoord, dat al jaren samenwerkt met een ziekenhuis. "Daar kunnen we wat van leren.” Vitesse Delft wil meer zijn dan een club waar je alleen maar komt voetballen. Hij wijst naar de woensdagmiddagtrainingen die de club al jarenlang belangeloos geeft in de wijk Poptahof. "Maatschappelijk betrokken zijn, iets betekenen, dat is wat we willen.”

Respect

Naast de logo’s van de Vrienden van Reinier en Warchild prijkt sinds kort ook het woord ‘respect’ op de mouw van het zwart-rode tricot. En dat geldt niet alleen voor de shirts van de eerste selectie. Van jong tot oud, iedere speler van de vereniging draagt die boodschap via zijn of haar shirt op het veld uit. "Het geeft nooit de garantie dat spelers zich gedragen”, weet ook Van Veen. Hij is er evenwel van overtuigd dat het van toegevoegde waarde is. "We willen onze spelers zelf laten nadenken over hoe ze zich gedragen tegenover de tegenstander en de scheidsrechter.” Het sorteert in ieder geval effect bij het eerste elftal, lacht hij. "We staan dit seizoen pas op vier gele kaarten.”

Nog dit jaar wil de club daarnaast in samenwerking met ARAG een FairPlay Zone realiseren rondom de dug-outs. Door middel van bordjes moeten trainers van de eigen club en de tegenpartij gewezen worden op de manier waarop zij zich langs het veld gedragen. Je eigen team coachen is prima, maar met de scheidsrechter hoef je je niet te bemoeien, zo luidt de boodschap.

Win-winsituatie

Of de shirtsponsoring van een goed doel de club niet een hoop kost. Van Veen schudt zijn hoofd. "Nee”, klinkt het stellig. Of, nou ja, dat ligt wat anders. Natuurlijk zijn de inkomsten daardoor wat afgenomen, bekent hij. "Maar wij hopen door maatschappelijk betrokken te zijn ook andere sponsoren te enthousiasmeren en binnen te halen. Dan ontstaat er een win-win-situatie.” En als andere clubs het voorbeeld van Vitesse volgen en het ziekenhuis ook financieel gaan steunen? Van Veen twijfelt geen moment. "Dat zou helemaal geweldig zijn.”

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen