Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

VV Hardinxveld en SVC ’08 zetten volgende stap met opgeleide Hoofd Opleiding

KNVB Media
KNVB Media
2 mei 2022, 10:00

De opleiding tot Hoofd Opleiding leert je met een andere blik naar de vereniging te kijken - Foto: KNVB Media

De Hoofd Opleiding (HO) is van onschatbare waarde voor elke vereniging. Hij of zij ontwikkelt en bewaakt de rode draad binnen de jeugdopleiding, zorgt voor een verbeterde doorstroom naar de senioren en draagt bij aan betere trainers. De opleidingen tot HO bereiden de deelnemers erop voor om al deze taken zo goed mogelijk uit te voeren. En met succes: de waarde van de opleiding is merkbaar voor de HO én voor de vereniging waar hij of zij actief is.

Stefan Klop was bij VV Hardinxveld actief als trainer van de O19, toen hij besloot om de rol van Hoofd Opleiding op zich te nemen en vervolgens ook de opleiding tot HO B te volgen. “We hadden nog geen HO bij de vereniging, maar ik voelde wel dat er behoefte was aan trainersondersteuning. Iedereen deed namelijk zijn best om de spelers zoveel mogelijk plezier te bieden, alleen was er nog geen houvast voor hoe we dat dan precies moesten doen. Die rol heb ik toen op mij genomen.”

De opleiding tot HO leerde Klop met een andere blik naar de vereniging kijken. Voorheen deed hij dat als speler of trainer en stond zijn eigen team centraal. “Nu kijk ik naar de vereniging met bepaalde criteria in mijn achterhoofd. Mijn blik is veel breder geworden. Hebben we een bepaalde speelwijze die alle trainers hanteren en is er een kaderbeleid? Zulke verenigingsbrede thema’s krijg je mee vanuit de opleiding en helpen je met een helikopterview naar het eigen jeugdvoetbal te kijken.”

Herkenbare speelwijze

Het resultaat van de HO-opleiding zal op de korte termijn voornamelijk zichtbaar zijn in de trainersbegeleiding, zowel op pedagogisch als voetbaltechnisch gebied. Het implementeren van een speelwijze voor de hele vereniging kost meer tijd. Klop heeft het bestuur dan ook aangegeven dat concrete resultaten op dat gebied pas na enkele jaren écht zichtbaar zullen zijn. “Uiteindelijk hoop ik dat we met zelfopgeleide spelers in het eerste elftal kunnen spelen, op het hoogst haalbare niveau voor ons. De opleiding geeft je theoretische kennis over hoe wij als vereniging aan die doelstelling kunnen werken, maar leert het je ook in de praktijk brengen.”

Gedurende de opleiding van Klop fungeerde Chris van Andel, Bestuurslid Technische Zaken bij VV Hardinxveld, als zijn praktijkbegeleider. Van Andel beaamt de wens om met een opgeleide HO tot een herkenbare speelwijze te komen. “Tot de aanstelling van Stefan was het zo dat de O19-1 bijvoorbeeld koos voor zoneverdediging en hoog druk zetten, terwijl de O17-1 op mandekking speelde. Als we dan spelers doorschoven, moesten zij daar eerst aan wennen. Dat is niet ideaal. Er moest een rode draad komen in de speelwijze van de gehele vereniging.”

Duidelijkheid

Klopt lijkt de aangewezen persoon om dat in gang te zetten. “Stefan is heel enthousiast en weet zijn kennis goed over te brengen op de andere trainers. De hele sfeer op de vereniging is daardoor nog positiever geworden. De trainers krijgen de begeleiding die ze wilden en zien elkaar op avonden die Stefan organiseert. Ze vinden het fijn dat er nu iemand is opgestaan die meer duidelijkheid geeft, dat hoor ik van iedereen. En dat niet alleen: je ziet de trainers ook stappen maken, ze worden beter. Daarvoor heeft Stefan tijdens de opleiding de handvatten gekregen.”

Andere vaardigheden

Harold Tjaden is inmiddels voor het vijfde jaar HO bij SVC ’08 en vervulde de functie eerder al eens twee jaar lang bij RKDEO. Hij heeft de opleiding HO A bijna afgerond. “Ik ben destijds de HO geworden omdat ik de meeste trainersdiploma’s en de meeste ervaring had, maar ik ben erachter gekomen dat het goed uitvoeren van de functie van HO ook heel andere vaardigheden vergt.”

Een van de belangrijkste lessen die Tjaden leerde, was de bewustwording van het feit dat trainers en coaches de meeste invloed hebben op de vertaling van het technisch leerplan naar het voetbalhandelingsgedrag van de spelers. “Daarnaast ben ik veel beter geworden in luisteren, samenvatten en doorvragen. Ik kan nu observeren zonder oordeel en daardoor betere begeleiding bieden aan de trainers. Zij zijn er bij ons in allerlei soorten en maten, van vrijwillige ouders in spijkerbroek tot UEFA B-gediplomeerden die niet kunnen wachten om hun UEFA A-diploma te behalen. Hen wil ik allemaal kunnen bereiken en bedienen.”

Daarbij hanteert Tjaden nu een andere blik dan vroeger, net als zijn collega bij VV Hardinxveld. “Voorheen dacht ik nog als een trainer, maar je moet leren kijken vanuit ontwikkeling in plaats van vanuit resultaat. Een gemiddelde trainer denkt wanneer de training start: nu moeten de spelers naar mij luisteren, want ik heb de voetbalkennis om ze beter te maken. Nu weet ik als HO dat daar nog een heel proces aan vooraf gaat. Als de spelers geen waardering krijgen, kan ik nog zoveel tips geven als ik wil, maar de kans dat ze er iets mee doen is een stuk kleiner dan wanneer ze mijn vertrouwen voelen. Dat geef ik onze trainers nu weer mee.”

Gestructureerd karakter

“Ook begeleid ik ze in hun trainingstraject”, vervolgt Tjaden. “Ik leer ze een doelstelling van de training te bepalen, zoals de opbouw van de tegenstander verstoren of dribbelen, en dat ze zich daar thuis al op kunnen voorbereiden door toepasselijke oefenvormen te bedenken. Zo willen we een omslag maken naar een trainingstraject met een gestructureerd karakter, waarin een heel seizoen lang ontwikkeling zichtbaar is. Daar heeft de opleiding echt aan bijgedragen. Ik had bijvoorbeeld nog nooit een jeugdvoetbalbeleidsplan geschreven, maar binnen de opleiding leer je dat op papier te zetten en te implementeren. Daar heb je draagvlak en betrokkenheid voor nodig, dat zijn de succesfactoren binnen een vereniging. Je moet iedereen waarderen en benoemen welke goede dingen je ziet. Dat neem ik mee uit de opleiding HO A.”

Het ideale scenario dat Tjaden en SVC ‘08 na afronding van de HO A-opleiding voor ogen hebben, is dat iedere speler en iedere trainer in staat is om zijn of haar eigen plafond aan te tikken. Rob de Roo, Algemeen Voorzitter van de vereniging en praktijkbegeleider van Tjaden tijdens de opleiding, beaamt dat. “We willen dat ons opleidingsniveau in zowel de breedteteams als de eerste elftallen omhooggaat. Met de HO-opleiding zijn we voor iedereen goed op weg. De trainersbegeleiding is nu nog beter dan vóór Harold de opleiding volgde. De manier waarop hij de trainers meeneemt en zijn aanwijzingen onderbouwt, zorgt er echt voor dat hij hen makkelijker meekrijgt in zijn verhaal en dat zij meer begrip tonen voor de feedback die hij geeft.”

Kwaliteit bieden

Een ander groot voordeel van de opleiding die Tjaden volgde, is volgens De Roo dat hij nu de cursus Jeugd Voetbal Trainer Coach (JVTC) mag verzorgen op de vereniging. “Daar is hij op dit moment mee bezig voor twaalf tot veertien jeugdtrainers van de lagere teams. We willen langzaamaan naar een iets hoger niveau toegroeien én een wat groter ledenaantal krijgen, maar hier in de regio Den Haag zijn veel andere, nog grotere verenigingen. Om je leden te behouden en nieuwe leden te werven, moet je kwaliteit bieden. Dat begint bij de trainers en daar zetten we met een opgeleide HO een volgende stap in.”

Inschrijven

Heb je ook interesse in een opleiding tot Hoofd Opleiding? De inschrijvingen voor de opleiding HO B en de opleiding Voetbalkadercoach (de vernieuwde opleiding HO C) zijn nog geopend tot en met 30 mei.

Hoofd Opleiding B Hoofd Opleiding B Als HO bevorder je de ontwikkeling van de jeugdtrainers- en coaches. Je stelt (deels) het jeugdvoetbalbeleidsplan op, ontwikkelt dit door, implementeert het in de werkwijze van de vereniging en bewaakt de uitvoering ervan. Voetbalkadercoach Voetbalkadercoach In de opleiding tot VKC staan drie kerntaken centraal: het maken van een jaarplanning, het verzorgen van scholingen en het begeleiden van trainers en coaches tijdens trainingen en wedstrijden. Op dit laatste zal de meeste nadruk liggen.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen