Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Hét platform voor amateurvoetballend Nederland.
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
Voor de teams van morgen.
De officiële webshop van de KNVB.
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Het officiële kanaal van de Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
De officiële toernooipagina voor het EK Futsal 2022.
De digitale leeromgeving van de KNVB
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Tijdens het webinar werd uitleg gegeven over de online traininerstool Rinus. - Foto: KNVB Media
Om vrijwilligers ook in deze periode betrokken te blijven houden bij de vereniging organiseren we de komende periode weer een aantal interessante webinars. Op woensdagavond 25 november zonden we het webinar ‘Organiseer je training met behulp van Rinus!’ uit.
Medewerkers Voetbalontwikkeling Joeri Houniet en Marco Neuvel legden aan de hand van diverse voorbeelden uit hoe de online trainerstool ‘Rinus’ een trainer kan ondersteunen bij het voorbereiden van de training. Ook werden er diverse tips gegeven over het organiseren van voetbalactiviteiten in coronatijd.
Terugkijken
Kijk het webinar hier terug.
Tijdens de uitzending konden kijkers ook vragen stellen. Vanwege de grote belangstelling zijn niet alle vragen behandeld in de uitzending. De antwoorden op de vragen die niet aan bod zijn gekomen tijdens de uitzending zijn hieronder terug te vinden.
Het klinkt misschien eenvoudig, maar zorg ervoor dat de spelers hier geen aanleiding toe krijgen. Probeer dus te voorkomen dat ze in een rijtje staan te wachten, zorg ervoor dat je als trainer snel van de ene naar de andere oefening kunt en houdt je uitleg en coaching kort en beknopt. Als kinderen zo veel als mogelijk aan het voetballen zijn hebben ze minder aanleiding en ruimte om te dollen en te kletsen. Pas hier uiteraard wel mee op, het zijn en blijven kinderen, dus af en toe een dolletje hoort erbij. Probeert hier voorafgaand aan het seizoen ook afspraken over te maken samen met de spelers. Hier kun je vervolgens altijd op terugvallen.
Het klopt dat de opbouw van een reguliere training niet kan worden uitgevoerd in een circuittraining. Je kunt er eventueel wel voor kiezen om bijvoorbeeld een circuit model te hanteren voor de eerste drie vormen en voor elke groep af te sluiten met een partijspel.
Tips over niveauverschil kun je hier vinden. Het kan ook raadzaam zijn om groepen af en toe in te delen op niveau. Zo zag je in de voorbeeld training bijvoorbeeld 2 organisaties staan van het 3 tegen 3 partijspel en de 1 tegen 1 van achter. Eventueel kun je spelers met meer potentie ook andere opdrachten meegeven om het moeilijker voor die spelers te maken.
Dit kun je vinden aan de bovenzijde van de oefening of de training, onder het kopje ‘benodigde materialen’
Het doel voor een Onder 13 speler of speelster is spelen vanuit een basistaak, laat dit dus centraal staan. Verdiep je daarnaast in de leeftijdsspecifieke kenmerken van deze leeftijd. Zie deze pagina voor meer informatie.
Ja dit kan via de functie Trainingsplan. Deze kun je via de Kalender van Rinus toevoegen aan de rechter boven zijde. Je kunt elke keer een plan van 4 weken toevoegen, maar het systeem onthoudt automatisch waar je bent geweest. Als je dus telkens kiest voor gevarieerd, dan kun je een hele tijd vooruit plannen.
Dat kan inderdaad lastig zijn. Je kunt hier creatief mee om gaan en de kleine doeltjes vervangen door poortjes of lijnvoetbal spelen.
Binnen Rinus staan veel verschillende 1 tegen 1 voetbalvormen, waarbinnen spelers zelf de keuze maken voor welke passeertechnieken ze kunnen gebruiken om de tegenstander te passeren. Door de keuze aan de speler te laten welk middel hij of zij gebruikt om te passeren, is de kans kleiner dat de speler gaat nadenken over een actie en onbewust een actie inzet zonder na te denken over het proces van de handeling. Dan beklijft de beweging uiteindelijk beter.
Dat neemt niet weg dat je de speler kunt helpen bij de snelheid waarmee, op welk moment, in welke richting en vanuit welke positie de passeeractie wordt ingezet. Het middel dat de speler daarvoor gebruikt, is aan de speler zelf en ontstaat door de situatie.
De kinderen willen bewegen, niet persé luisteren. Een korte spanningsboog hoort nu eenmaal bij deze kinderen. Zorg dan ook voor veel afwisselingen van de activiteiten, voetbalvormpjes, een rustmoment of drinkpauze tussendoor, een korte concrete instructie en laat ze weer snel doorgaan met voetballen. Dit kunnen ze op deze manier zeker een uur volhouden.
In Rinus staan geen geïsoleerde afwerkvormen, omdat dit niet past bij de visie die de KNVB heeft op leren voetballen. Wel zijn er talloze 1 tegen 1, 2 tegen 1, 2 tegen 2 etc. vormen beschikbaar, waar spelers automatisch heel veel in de situatie komen waarin zij moeten scoren. Binnen onze visie kun je dit dus vergelijken met een ‘afwerkvorm’, alleen dan onder weerstand van een wedstrijdechte situatie.
In Rinus staan geen geïsoleerde vormen, omdat dit niet past bij de visie die de KNVB heeft op leren voetballen. Wel zijn er talloze 1 tegen 1, 2 tegen 1, 2 tegen 2 etc. vormen beschikbaar, waar spelers automatisch heel veel in de situatie komen waarin zij beter worden binnen de gekozen doelstelling.
Hiervoor kun je het beste contact opnemen met de Medewerker Voetbal Ontwikkeling in jouw regio. Hier kan je zien wie dat is. Tip: volgende week wordt er een webinar georganiseerd over de HO.
Heel goed idee om samen met andere trainers trainingen te plannen! Hoe meer binnen en tussen de verschillende categorieën het aanbod op elkaar is afgestemd, hoe logischer de totale leerlijn wordt voor spelers binnen de gehele jeugdopleiding.
Als je merkt dat de doelstelling van de oefening er niet helemaal uitkomt, kun je kijken of je de oefening makkelijker of moeilijker kunt maken om de doelstelling er wel uit te laten komen. Ter illustratie; als de doelstelling is het uitspelen van de 1 tegen 1 en het lukt de aanvaller niet om de verdediger te passeren kun je bijvoorbeeld de ruimte groter maken in de lengte en breedte om de aanvaller meer mogelijkheden te geven om de tegenstander te passeren. Daarnaast kun je eventueel iets doen met spelers die tegenover elkaar staan, regelingen (bijv. een opstartsituatie) en spelregels.
Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.