KNVB Campus kookboek: verantwoorde en lekkere gerechten voor je voetballers

KNVB Media
KNVB Media
20 november, 9:00

Bondscoach Sarina Wiegman van de OranjeLeeuwinnen met het eerste exemplaar van Scoren met voeding. - Foto: KNVB Media

Eten moet geen straf worden. Het is een van de belangrijkste adviezen die Edwin Goedhart, teamarts van het Nederlands elftal, geeft aan amateurvoetballers en hun trainers. Speciaal voor die doelgroep verschijnt deze week een kookboek van de KNVB Campus. “Verantwoorde voeding is heel belangrijk, maar af en toe eens zondigen kan best. Als je het daarna maar weer compenseert.”

Goedhart werkt al sinds 2012 bij het Nederlands elftal en was daarvoor actief bij onder andere Ajax, AZ en Vitesse. Hij zag in die jaren tientallen spelers de revue passeren. Dirk Kuyt, Kevin Strootman, Robin van Persie, Arjen Robben; topsporters die precies weten hoe ze met hun lichaam moeten omgaan. Natuurlijk is dat lastiger in te passen voor de amateursporter die vanuit zijn werk richting de training racet, weet ook hij. “Maar in de basis is verantwoord eten hetzelfde voor die international als voor de recreant.”

Gezond en gevarieerd

Eet gezond en gevarieerd, dan kom je al een heel eind, zo stelt de teamarts. “Als je voldoende groente en fruit eet en je varieert daar wat mee, dan heb je eigenlijk nooit een tekort aan vitamines.” Hetzelfde geldt voor vlees en vis, waarvan in het kookboek verschillende verantwoorde, maar ook lekkere recepten zijn te vinden. “Wissel het af, dan kom je al een heel eind. Gezond eten is geen hogere wiskunde.”

Het recept voor een heldere soep met tomaat gegrilde kippendijfilet en spaghettigroenten.

In de loop der jaren veranderde er het een en ander in de manier waarop er naar voeding werd gekeken, zeker voor voetballers. “In het verleden lag de nadruk op koolhydraten. Nu is er meer aandacht voor eiwitten, zoals die in yoghurt of kwark zitten.” De verklaring? “Voetbal is een andere sport dan hardlopen of wielrennen. Het is een intervalsport. Dat betekent ook dat je lichaam andere dingen nodig heeft.”

Voeding aanpassen

Wissel het af, dan kom je al een heel eind. Gezond eten is geen hogere wiskunde

Dat geldt ook voor de verschillende dagen in de week. Goedhart: “Niet elke dag is een wedstrijddag, er zijn ook dagen dat je lichaam moet herstellen. Dat betekent ook dat je je voeding daar op moet aanpassen.” Daar is in het kookboek rekening mee gehouden. De zestig recepten in het boek hebben drie verschillende kleuren meegekregen; oranje, blauw en groen, afhankelijk voor wat je nodig hebt op een bepaald moment.

Oranje staat daarbij voor energie. Recepten die die kleur hebben meegekregen kunnen het best voor een wedstrijd of training gegeten worden. Groen staat voor onderhoud, voor dagen waarop niet actief wordt gesport en blauw staat voor opbouw en herstel. Die recepten zijn voor kort na een training of wedstrijd. “En in het boek staan ook tips hoe je dat gemakkelijk kunt omturnen naar wat jij nodig hebt op dat moment”, vertelt KNVB Campus chef-kok Jacco Rozenberg. “Hou je bijvoorbeeld heel erg van spinazie en zalm, maar zoek je iets voor na de wedstrijd, dan kun je tomatenpasta toevoegen om er een energierijk gerecht van te maken.”

Teamgerechten

Op een wedstrijddag is het belangrijk dat je vooraf een goede maaltijd tot je neemt. “Organiseer eens een lunch voor een wedstrijd”, tipt Goedhart. “Dan kun je als coach ervoor zorgen dat de verantwoorde producten op tafel staan.” Rozenberg knikt. “Vaak komt het dan niet verder dan soep met broodjes. Zonde, want het kan én lekkerder en gezonder. Daarom hebben we een aantal teamgerechten opgesteld, speciaal voor tien personen of meer, bomvol snelle koolhydraten. Ideaal voor je spelers.”

De schrijvers van het boek; Naomi Brinkmans en Jacco Rozenberg.

Zo’n maaltijd met het team heeft nog een ander positief gevolg; teambuilding. En dat is niet te onderschatten, vindt Goedhart. “Eten is een sociale aangelegenheid. Je hebt even een momentje met elkaar. In de tijd van de smartphone is het ook wel eens lekker als je de tijd hebt om eens gewoon met elkaar te praten. Dat aspect van eten moet je niet onderschatten.”

Vruchtenyoghurt en chocolademelk

Eet daarom eens een bakje vruchtenyoghurt of kwark in plaats van een frikadel

Het is een vertrouwd gezicht; voetballers die na de wedstrijd direct in de rij staan voor een balletje gehakt, een broodje kroket of een bakje patat. Verstandig is het evenwel niet. Goedhart: “Ik ga niemand iets ontzeggen, maar na een wedstrijd is het belangrijk om je eiwitten weer aan te vullen. Eet daarom eens een bakje vruchtenyoghurt of kwark in plaats van een frikadel”.

Daar is nog een wereld in te winnen, ziet ook de teamarts van het Nederlands elftal. Want in de gemiddelde kantine ligt een broodje kroket voor het grijpen, maar ontbreekt het vaak aan een bakje kwark. “Dat is wel iets voor verenigingen om aandacht aan te schenken. Zorg dat die producten ook in je assortiment worden opgenomen. Je moet niemand gaan verplichten, maar je kunt ze wel verleiden.” En soms is het ook een beetje improviseren, weet hij. “Chocolademelk is vaak wel in een kantine aanwezig en ook daar zitten suikers en eiwitten in. Als iets zeventig procent effectief is, is het nog steeds effectief.”

Scoren met voedingBestel hier alvast het boek.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven