SDV Barneveld lanceert ‘Netjes hè’

KNVB Media
KNVB Media
18 juli 2015, 14:11

Foto: SDV Barneveld

Vies achtergelaten kleedkamers, trainingsmateriaal dat niet wordt opgeruimd, verlichting die ’s avonds nog aan staat, een overvloed aan slecht geparkeerde auto’s en overvolle fietsenstallingen. Het zijn slechts voorbeelden die veel verenigingen herkennen.

Bij SDV Barneveld waren de bovenstaande problemen een doorn in het oog. Leden bleven klagen en de club besloot om actie te ondernemen. In samenwerking met sponsor ‘Zeker Zichtbaar’ werd een campagne bedacht. ‘Netjes hè’ waarborgt de belangrijkste basisafspraken die centraal staan voor alle leden van de vereniging.

Een sterke campagne

Elke campagne begint bij een helder plan van aanpak. Allereerst is de interne steun van groot belang. Het aanspreken van leden heeft niet altijd een ‘goednieuws’ karakter. Het kan als kritiek ervaren worden.

Ten tweede moeten de randvoorwaarden naar behoren zijn. Het aanspreken van de leden, ouders en vrijwilligers is pas mogelijk nadat de randvoorwaarden goed genoeg zijn. Denk hierbij aan de aanwezigheid van voldoende bezems, prullenbakken en fietsenrekken. 

Vervolgens is het tijd om de leden op de hoogte te stellen van de campagne. Dit kan op meerdere manieren. SDV Barneveld maakte gebruik van een animatievideo die via internet en sociale netwerken werd verspreid. Bovendien werden er offline tools gebruikt zoals posters, spandoeken en een zichtbare ludieke actie op het sportpark.

Om ervoor te zorgen dat de regels ook daadwerkelijk worden nageleefd, handhaaft SDV Barneveld elk deelonderwerp apart. De vereniging focust eerst de aandacht op de kleedkamers, daarna op de fietsen, daarna op de trainingsmaterialen, net zolang totdat elk deelonderwerp is behandeld. Voor extra motivatie worden complimenten uitgedeeld, maar de vereniging stuurt ook mails rond met daarin de overtredingen met foto en teamnaam.

Het effect

De campagne werpt zijn vruchten zichtbaar af bij SDV Barneveld. De afgelopen weken waren bijna alle kleedkamers schoon, werd het trainingsmateriaal opgeruimd, ging de verlichting uit na de laatste training en hielden trainers meer rekening met elkaar. Dit zorgt voor een positieve sfeer onder de vrijwilligers en de leden.

De volgende tip wordt nog meegegeven vanuit het campagneteam: “Leiders en trainers zijn degene die het meeste invloed hebben op andere doelgroepen, maar ook op de resultaten. Zorg dat je in direct contact met hen komt te staan en hen direct laat weten als er iets niet helemaal netjes is. Ook zij staan inmiddels via mail / whatsapp in direct contact met de veroorzakers. Zij kunnen jouw mail dan als 'excuus' gebruiken om de andere aan te spreken, zodat ze meer buiten schot blijven.”

Netjeshe.nl Netjeshe.nl Kijk hier voor meer informatie.


Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.