Tip 4: Wat levert het op?

De concurrentie op het terrein van sponsoring is enorm, iedereen jaagt op het geld van grote en kleine bedrijven. Bedrijven willen wel sponsoren, maar worden steeds kritischer.

Het is dus belangrijk dat je zo exact mogelijk duidelijk maakt wat een sponsor krijgt voor zijn geld (of diensten of goederen die hij levert). En het is nog krachtiger als je kunt vertellen wat het voor het bedrijf kan opleveren.

Er is geen ondernemer die nee zegt tegen extra omzet. Maak gebruik van aloude succesvolle instrumenten zoals een ledenpas die korting geeft: bij een specifieke aankoop krijgt het lid zelf korting en gaat er een deel naar de club. Dat kan bij de sportzaak of kaashandel, maar ook bij de assurantietussenpersoon of de autodealer. De sponsor betaalt pas een extra bijdrage als er is verkocht, maar bovendien maakt deze constructie inzichtelijk dat de sponsoring ook daadwerkelijk extra omzet oplevert. Dat kan ook gestimuleerd worden in speciale actieweken, waarbij de sponsor in allerlei communicatie van de club centraal staat. Wat zijn goede voorbeelden van promotionele acties die direct omzet opleveren?

• Acties met voetbalplaatjes: een grote supermarkt doet dat met spelers van de Eredivisie, maar er zijn ook heel veel voorbeelden van amateurvoetbalclubs die dit tot een succes hebben gemaakt. Iedereen wil zijn eigen plaatje en die van zijn teamgenoten hebben. Het spaarsysteem zorgt voor extra omzet bij de retailer, die de kosten voor de productie (het maken van de plaatjes en een album) ver te boven gaan.

• Kortingsweken: zet een sponsor eens twee weken in het zonnetje. Roep de leden op om bij hem te kopen in die periode. Ieder lid krijgt een speciale aanbieding (korting of een cadeautje bij aankoop). Houd rekening met bepaalde seizoenen en momenten waarin specifieke producten worden gekocht (bijvoorbeeld het einde van het jaar of in de meimaand als het vakantiegeld wordt besteed).

• Promotieteams: vraag een team van de club of ze op het sportcomplex of in de buurt folders willen uitdelen met een speciale aanbieding van een sponsor. Deel dat met name uit aan mensen die echt geïnteresseerd zijn om onnodige kosten (en afval) te voorkomen.

• Kraam: een voetbalclub in de Betuwe heeft ieder speelweekend een groente- en fruitkraam met verse oogst. De fruitteler stelt de (vaak overtallige maar wel verse) producten voor de kostprijs ter beschikking, het grootste deel van de opbrengst gaat naar de club. Dat zijn lekkere euro’s!

Laatste nieuws

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.