Tip 1: start een businessclub

Een businessclub (maar je mag het ook Club van 100, Ondernemerssociëteit of een andere naam geven) is een verzameling van bedrijven die de vereniging ondersteunen. Zowel grote als kleine bedrijven zijn altijd geïnteresseerd om met nieuwe klanten in contact te komen.

Of ze willen bestaande klanten een leuk evenement aanbieden met als doel de relatie te verbeteren. Dat gebeurt bij allerlei sportevenementen tot op het laagste amateurniveau.

Start er nog vandaag mee

Niet iedere vereniging heeft een businessclub. Waarom eigenlijk niet? Tijdens de KNVB Kennisavonden bleek dat verenigingen soms niet weten waar ze moeten beginnen. We geven je graag tips hoe je een businessclub kunt starten en hoe je ervoor kunt zorgen dat het wat oplevert. Niet alleen voor de vereniging maar ook voor de betrokken bedrijven. Want dat is het beste recept voor een bloeiende businessclub.

Zoek drie betrokken ondernemers

Het opzetten van een businessclub doe je er niet even naast. Het kost tijd en aandacht als je succes wilt hebben. Ga dus op zoek naar mensen die dit voor de club willen organiseren. Vraag twee of drie plaatselijke ondernemers om de businessclub op te zetten en het Bestuur te vormen. Hun opdracht is met name bedrijven te interesseren lid te worden. Als het goed is, hebben ze daar zelf ook baat bij.

Kwaliteit voor kwantiteit

Iedereen is druk, dus maak het niet te ingewikkeld. Organiseer drie tot vijf evenementen per jaar. Dat kan in de kantine, bijvoorbeeld bij een belangrijke thuiswedstrijd van het eerste of van een jeugdelftal dat een leuke tegenstander treft. Het kan ook op een namiddag op het kantoor van één van de leden, waarbij het bedrijf en/of een actueel thema centraal staan.

Minimaal één klapper per jaar

Organiseer minimaal één keer per jaar een aansprekend evenement waar iedereen graag bij wil zijn. Nodig een bekende (voetbal)persoonlijkheid uit om een verhaal te houden. Dat is niet gratis, maar misschien kan er een sponsor voor worden gevonden. Gebruik het evenement om bestaande businessclub leden andere bedrijven te laten uitnodigen. Vergeet niet een invitatie naar lokale hoogwaardigheidsbekleders en de regionale of lokale pers te sturen. Zo krijgt het evenement nog meer aanzien en waarde.

Stimuleer de kennismaking

Het is de bedoeling van een businessclub dat ondernemers elkaar ontmoeten. Faciliteer dat. Bijvoorbeeld door een tafelschikking te maken en die gedurende de avond te wisselen. Je kunt er ook voor kiezen mensen uit eenzelfde beroepsgroep bij elkaar te plaatsen. Een ‘smoelenboek’ op de website is een eenvoudige manier om bedrijven en hun vertegenwoordigers te presenteren.

Denk aan nieuwe doelgroepen

Een voetbalvereniging in het noorden van het land bevindt zich in een krimpregio. De club heeft iets meer dan 100 leden. En een actieve businessclub! Die bestaat uit vijftien ZZP-ers zoals een schilder, een stukadoor, een aannemer en een elektricien. Beroepsgroepen die elkaar aanvullen en zich gezamenlijk inzetten voor de vereniging.

Maak iedere sponsor lid van de businessclub

Het opzetten van een businessclub brengt kosten met zich mee. Er zijn verenigingen die een businessclub met verschillende niveaus hebben. Maak niet te veel onderscheid. Een bedrag van 250 euro is een goed startbedrag.

Kosten en baten

Besef wel dat het organiseren van evenementen ook kosten met zich meebrengt. Die moeten betaald kunnen worden uit de jaarlijkse bijdrage, waarvan het belangrijkste deel naar de club moet gaan. Dus biedt businessclub leden bijvoorbeeld een gelimiteerd aantal gratis consumpties aan. Of vraag een bijdrage voor speciale events. Deze evenementen zijn ook goede projecten voor (in natura) sponsoring.

Kweekvijver voor de grote vissen

Een businessclub is een redelijk risicoloze manier om extra geld binnen te halen en de betrokkenheid van het lokale bedrijfsleven bij de vereniging te vergroten. Als je het goed organiseert wordt de businessclub een kweekvijver voor sponsors die met de vereniging meegroeien.


Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.