Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Online cursus: ‘Zelfregulatieve vaardigheden van voetballers vergroten’

Foto: KNVB Media

In deze online cursus - bestaande uit twee dagdelen - gaan we (kort) in op wat zelfregulatie is en waarom het belangrijk is, maar willen we vooral gaan kijken naar de interactie tussen jou en jouw spelers. Laura Jonker vertelt hoe je zelfregulatie kunt herkennen en trainen bij jouw spelers en je krijgt tips (per speler) om de samenwerking vanuit motivationeel en zelfregulatief perspectief te verbeteren.

Inhoud

Ben jij als trainer bezig met het motiveren van jouw spelers om zelf (meer) verantwoordelijkheid te nemen tijdens trainingen en loop je er in de praktijk tegenaan dat dit nog niet altijd even makkelijk is of wil je meer weten, dan is deze online cursus iets voor jou.

In deze online cursus – bestaande uit twee dagdelen – gaan we (kort) in op wat zelfregulatie is en waarom het belangrijk is, maar willen we vooral gaan kijken naar de interactie tussen jou en jouw spelers. Zelfregulatie gaat over de mate waarin spelers zelf de verantwoordelijkheid (kunnen) nemen tijdens trainingen en zorgt voor meer spelplezier en dat spelers sneller vooruitgaan. De afgelopen jaren is hier veel over bekend geworden, maar blijkt “de juiste aanpak” enorm te verschillen tussen spelers. Natuurlijk zijn er algemene tips, maar de sleutel zit in het kunnen herkennen van wat jouw spelers als individu nodig hebben. Het zijn deze verschillen tussen spelers die het voor jou in interactie met jouw spelers zo uitdagend maakt.

Onderdeel van de bijscholing is daarom de XOET-scan. Deze scan brengt de individuele verschillen op zes psychologische kenmerken (autonomie, verbinding, competentie, reflectie, doelen stellen en feedback) in kaart. De scan geeft je inzicht in ervaringen van jouw spelers en wat zij graag van jou als trainer zouden willen of wat voor hen belangrijk is. Dit geeft je handvatten om jouw visie op zelfregulatie als trainer te vormen en om met jouw spelers in gesprek te gaan hoe jullie omgang met elkaar geoptimaliseerd kan worden. Meer concreet geeft de scan dus antwoord op vragen als: Hoe ga ik om met spelers die “slecht” om kunnen gaan met feedback? Hoe ondersteun ik spelers bij het stellen van doelen? Hoe maak ik dat mijn spelers hun taken uitvoeren zoals bedoeld? Hoe houd ik spelers die juist precies weten wat ze moeten doen gemotiveerd?

Kortom: tijdens deze online cursus vertelt Laura Jonker hoe je zelfregulatie kunt herkennen en trainen bij jouw spelers en krijg je tips (per speler) wat je zou kunnen doen om de samenwerking vanuit motivationeel en zelfregulatief perspectief te verbeteren.

De inhoud van de online cursus is:

Dagdeel 1:

  • Wat is zelfregulatie en waarom is het belangrijk
  • Hoe herken je zelfregulatief gedrag bij voetballers
  • Welke ‘algemene instrumenten’ heb je als trainer om zelfregulatie te bevorderen
  • Vooruitblik op het invullen van de XOET-scan voor dagdeel 2

Dagdeel 2*

  • Bespreken van resultaten XOET-scan plenair en in groepen
  • Praktische oefeningen die je met jouw voetballers kunt doen
  • Algemene tips hoe je het gesprek n.a.v. de XOET-scan met jouw spelers kunt voeren
  • Maken van een plan hoe je met de resultaten aan de slag kunt gaan
  • Afsluiting

*Voorafgaand aan dagdeel 2 is het de bedoeling dat je zelf de XOET-scan invult en jouw spelers vraagt dit ook te doen. Dit kan via het platform XOETscan.nl waar je door je aan te melden voor de bijscholing toegang tot krijgt. Aan het einde van dagdeel 1 wordt er aandacht besteed aan de werking van het platform, de wijze van invullen en de bedoeling van de scan. Wil je nu al meer weten? Lees dan dit artikel.

Wie is Laura Jonker?

— Foto: Laura Jonker

Laura is van jongs af aan al geïnteresseerd in sport en het (prestatie)gedrag van mensen. Om die reden is zij in 2002 begonnen aan de studie Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Tijdens haar master kwam ze in aanraking met zelfregulatie. Dat leidde na haar studie tot een promotieonderzoek naar het optimaliseren van sport- en onderwijsomgevingen. Daarna is ze aan de slag gegaan bij NOC*NSF en de KNVB. Hier was Laura verantwoordelijk voor de uitvoering van voetbalonderzoek waarbij het praktisch toepasbaar maken van inzichten haar continu dreef. In 2017 startte zij met XOET. Met XOET richt ze zich op advies, scholingen en innovaties om trainers te ondersteunen bij het creëren van het optimale ontwikkelklimaat. In 2017 verscheen haar eerste boek ‘van aanleg naar intelligentie’. In 2018 won ze met haar XOET-scan de Sportinnovatorprijs. In 2019 publiceerde zij samen met Prof. Dr. Nico van Yperen #GOALS als praktische handboek van zelfregulatie in de sportpraktijk.

Doelgroep

(Belangstellende) trainer-coaches die in het bezit zijn van een trainerslicentie (zowel veld én zaal)

Data

2 én 16 februari 2022 

Licentiepunten

Als je deze online cursus van begin tot eind hebt gevolgd krijg je 5 licentiepunten die je kunt gebruiken voor de verlenging van je trainerslicentie. Er worden geen licentiepunten verstrekt wanneer je deze online cursus niet in zijn geheel hebt gevolgd.

Kosten

De kosten voor deze online cursus bedragen €115,-

Microsoft Teams

Voor deze online cursus maken we gebruik van Microsoft Teams. Een aantal dagen voor de start krijg je een mail met daarin de link.

Inschrijven

Inschrijven kan van 18 november 2021 tot en met uiterlijk 1 februari 2022. Na het verstrijken van de inschrijftermijn is het niet meer mogelijk om jezelf in te schrijven en deel te nemen aan de online cursus.

Let op: er is plek voor maximaal 30 personen.

Annuleren 

Bij annulering vóór 19 januari 2022 ontvang je het door jou betaalde bedrag retour. Bij annulering op 19 januari 2022 of daarna bestaat geen recht op restitutie.

2 februari 2022
19:00 - 21:30 uur
Online
Deze activiteit is vol!

Aankomende evenementen