Rekken tijdens warming-up

Voorafgaand aan een wedstrijd zie je veel voetballers rekken en strekken. De algemene tendens is dat rekken goed is voor het lichaam. Toch is dat niet altijd het geval, zo blijkt uit meerdere studies.

Statisch rekken voor een inspanning heeft een negatief effect op maximale spierkracht en explosiviteit

Je kent het beeld wel van de voetballer die zijn been op het hek neerlegt en zo zijn hamstring ‘rekt’. Dit kan getypeerd worden als ‘statisch rekken’. Statisch rekken voor een inspanning heeft een negatief effect op maximale spierkracht en explosiviteit. Dat is de eenduidige conclusie uit ruim honderd onderzoeken uitgevoerd over statisch rekken. Voor een voetbalwedstrijd of andere sportieve inspanning is de aanbeveling om niet statisch te rekken. Na het doen van rekoefeningen heeft het lichaam zeker twintig tot zestig minuten nodig om te herstellen voordat er weer een maximaal explosieve prestatie geleverd kan worden.

Zwakkere spieren

Statische rekoefeningen, waarbij de stretch een tijdje wordt vastgehouden, verminderd de spierkracht. De rek zorgt voor druk op de spieren, die daarop reageert door de spierspanning af te laten nemen, Dit heeft als resultaat dat de spieren voor een tijd een stuk zwakker zijn. Tevens vergroot dit het risico op blessures.

Aan te raden is om een dynamische warming-up te doen waarbij spieren warm worden gemaakt

Spelers en speelsters die in de groeispurt zitten kunnen wel baat hebben bij statisch rekken. Tijdens de groeispurt groeien botten vaak sneller dan spieren, waardoor er flink wat spanning op de spieren komt te staan. Dit kan weer leiden tot ontstekingen op plekken waar spieren (pezen) aan botten vast zitten. In dergelijke situaties kan met behulp van gedoseerd statisch rekken, spieren langer worden gemaakt, zodat deze spieren minder onder spanning komen te staan.

Het is dus aan te raden om een dynamische warming-up te doen waarbij spieren warm worden gemaakt. Op Rinus vind je voorbeelden van warming-up-mogelijkheden waarbij de voetballers op een dynamische manier klaar worden gemaakt voor de wedstrijd. Populaire artikelen 'Mijn training'Inspiratie opdoen om nóg beter met jouw team aan de slag te gaan? Bekijk dan de populaire artikelen die jou als trainer kunnen inspireren.


Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.