Belasting en belastbaarheid

Om te voorkomen dat mensen overbelast raken of blessures oplopen, is het zaak om de belasting van een persoon goed in de gaten te houden. Dit is niet alleen tijdens het sporten van belang, maar ook in het dagelijkse leven.

De begrippen ‘belasting’ en ‘belastbaarheid’ spelen als trainer-coach of begeleider dan ook een aanzienlijke rol van betekenis. Om disbalans te voorkomen is het belangrijk enige kennis van zaken te hebben over deze onderwerpen. Hieronder wordt het verschil uitgelegd tussen belasting en belastbaarheid en wordt een aantal concrete voorbeelden genoemd waar je als trainer-coach en begeleider mee te maken kunt krijgen.

Belasting

Tijdens het voetballen, maar ook in ons dagelijks leven worden onze spieren, botten, gewrichten, banden en andere (onder)delen van ons lichaam voortdurend blootgesteld aan belasting. Hiermee wordt bedoeld dat een persoon, bijvoorbeeld tijdens het vrijlopen in een wedstrijd, de spieren, botten en gewrichten gebruiken om van richting te veranderen. De eisen die het vrijlopen stelt aan het lichaam wordt de belasting genoemd. Als iemand explosiever wil vrijlopen of sneller van richting wil veranderen, dan wordt de belasting groter. Hetzelfde geldt wanneer we dit tijdens een wedstrijd vaker willen doen of langer willen volhouden.

De eisen die het vrijlopen stelt aan het lichaam wordt de belasting genoemd.

De belasting van het lichaam heeft dus enerzijds te maken met de omvang (hoe lang of hoe vaak) en anderzijds met de intensiteit (hoe explosief). In de praktijk hebben spelers niet alleen te maken met de belasting van trainingen en wedstrijden, maar ook met belasting als gevolg van werkzaamheden, studie of andere sporten.

Belastbaarheid

Gelukkig is het lichaam meestal goed opgewassen tegen alle activiteiten die personen dagelijks moeten uitvoeren. Dit betekent dat de spieren, botten, gewrichten, banden en andere (onder)delen van het lichaam de mens in staat stelt om deze dagelijkse activiteiten goed uit te kunnen voeren. De belastbaarheid is de last die een persoon of een lichaamsdeel van een persoon kan dragen. Wanneer de (dagelijkse) belasting groter is dan de belastbaarheid van het individu, dan is er sprake van overbelasting.

Overbelasting | Hierhebikpijn.nl Overbelasting | Hierhebikpijn.nl Klik hier voor meer informatie over overbelasting.

Het gevolg van overbelasting is dat er beschadigingen optreden en dat er lichamelijk klachten kunnen ontstaan. Hierdoor ontstaat een grotere kans op blessures en zullen spelers en speelsters in de praktijk vaak minder goed presteren.

Als trainer-coach of begeleider is het goed om te beseffen dat de belastbaarheid van elke speler anders is. Daarnaast kunnen er fases in een jaar of seizoen optreden waarin de belastbaarheid groter of juist minder groot is dan gebruikelijk. Denk bijvoorbeeld aan de periode dat spelers terugkomen van een blessure of vakantie of wanneer een persoon in een groeispurt zit. Het is dan verstandig de belasting aan te passen.

Als trainer-coach of begeleider is het goed om te beseffen dat de belastbaarheid van elke speler anders is

Bij belasting en belastbaarheid gaat het meestal niet alleen om korte momenten van belasting. Het is vaak de combinatie van intensiteit en duur die bepaalt hoe groot de belasting is. Zo kan de belasting van tien minuten bij een partijspel 5 tegen 5 geen probleem zijn, terwijl dezelfde oefening bij een tijdsbestek van twee uur overbelasting kan veroorzaken.

Spelers in de groei

Elk kind krijg er vroeg of laat mee te maken: de groeispurt. Het is een periode bij zowel mannen als vrouwen waarbij het lichaam en de bijbehorende spieren, botten en gewrichten in korte tijd snel groeien. Deze periodes vinden in de meeste gevallen plaats in de puberteit.

De groeispurt is een periode bij zowel mannen als vrouwen waarbij het lichaam en de bijbehorende spieren, botten en gewrichten in korte tijd snel groeien.

Over het algemeen maken meisjes eerder de groeispurt door, zo rond hun elfde of twaalfde jaar. Dit omdat de puberteit bij meisjes vaak eerder plaatsvindt. Bij jongens vindt de groeispurt gemiddeld vanaf hun dertiende jaar plaats. Jongens worden gemiddeld langer dan meisjes omdat de groeispurt langer aanhoudt. Meisjes houden op met groeien rond hun vijftiende jaar, jongens rond hun achttiende jaar. Tijdens de groeispurt groeien spieren, botten, pezen en gewrichten niet met dezelfde snelheid, waardoor het lichaam tijdelijk uit balans is. Voetballers zijn op dat moment minder belastbaar.

Belastbaarheid en leeftijd

Over het algemeen neemt de belastbaarheid af naarmate de leeftijd stijgt. Dit proces treedt op naarmate de levensfase van middelbare volwassenheid wordt bereikt. Dit betekent dat activiteiten die vroeger zonder problemen werden uitgevoerd opeens een (te) hoge belasting hebben voor de huidige staat van ons lichaam. Dit kan soms erg confronterend zijn en is voor sommigen moeilijk te accepteren.

Sportmedisch Centrum

Het Sportmedisch Centrum (SMC) van de KNVB is hét centrum waar iedere sporter terecht kan voor een deskundig sportmedisch onderzoek, een behandeling of revalidatie van een blessure.

Laatste nieuws

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.