Hamstringblessure

De hamstring zijn in het voetbal de meest aangedane spiergroep. Het is dus geen verrassing dat een hamstringblessure vaak voorkomt. De KNVB geeft advies over de behandeling en herstel van een hamstringblessure.

Wat is een hamstringblessure?

De hamstrings bestaan uit een drietal spieren, die aan de achterzijde van het bovenbeen lopen en in het voetbal de meest aangedane spiergroep is. Een blessure aan de hamstring ontstaat meestal acuut tijdens het sprinten, bij het aanzetten en wegdraaien, of bij een beweging waarbij rek op de hamstring optreedt, zoals bij een sliding, spagaat of een hoge trap. De schade kan variëren van een lichte verrekking tot aan complete afscheuring van de spier. Na het oplopen van een hamstringblessure, is de kans groter dat je opnieuw een hamstringblessure oploopt.

Hoe herken je een hamstringblessure?

Sterke hamstring raken minder snel geblesseerd en zorgen dat je sneller wordt

Als er tijdens het sprinten acuut pijn aan de achterkant van het bovenbeen is ontstaan, dan is de kans groot dat er sprake is van een hamstringblessure. De pijn wordt vaak erger als de hamstrings worden aangespannen (hak naar de bil trekken) of opgerekt. De pijn kan in het midden zitten, tussen de bil en de knie, maar ook hoger (meer naar de bil) of lager (meer naar de knie). Meestal zit de schade in de spier die aan de buitenzijde van het bovenbeen loopt.

Het kan zijn dat er in de eerste dagen een blauwe plek zichtbaar is aan de achterkant van het bovenbeen, maar dit hoeft niet.

Welke factoren spelen een rol bij een hamstringblessure?

De hamstringblessure ontstaat door een te grote rek aan het spier- en of peesweefsel. Spieren die niet sterk genoeg zijn, of vermoeid zijn door overbelasting, lopen meer risico op een blessure. Ook neemt de kans op een hamstringblessure toe als je ouder wordt, of al eerder een hamstringblessure hebt gehad.

Wat kan de speler zelf doen bij een hamstringblessure?

Als je pijn in je hamstring voelt, is het verstandig direct te stoppen met voetballen om meer schade te voorkomen

Als je pijn in je hamstring voelt, is het verstandig direct te stoppen met voetballen om meer schade te voorkomen. Om een eventuele bloeding zoveel mogelijk te beperken, kun je de spier koelen in combinatie met een drukverband. Het is bij een hamstringblessure niet nodig om absolute rust te houden. Rustig wandelen mag, zo lang het niet te veel pijn doet. Ook kan de spier rustig gebruikt worden, door op de buik te liggen en rustig de hak naar de bil te bewegen. Doe dit bijvoorbeeld drie tot vier keer per dag 30-60 seconden (afhankelijk van de pijn). Bij veel pijnklachten kan eventueel paracetamol helpen; dit werkt goed tegen de pijn en heeft de minste bijwerkingen.

Revalidatie van een hamstringblessure

De hamstringblessure zal volledig moeten herstellen voordat (volledige) trainingen/wedstrijden worden hervat. Het is in de revalidatie nodig om aangepast en pijnvrij te trainen, met een geleidelijke uitbreiding van explosieve voetbalacties, inclusief sprints. Oefeningen mogen geen pijn geven. De oefeningen beginnen licht en worden steeds zwaarder (door toename van het aantal herhalingen en het gewicht). Om fit te blijven kun je, als het nodig is, looptraining vervangen door fietsen of cross-trainen.

Sterke hamstrings raken minder snel geblesseerd. De oefening Nordic Hamstring Curl helpt hierbij en zorgt er ook nog eens voor dat er sneller gesprint kan worden. Een win-winsituatie dus. Bekijk hieronder hoe je deze oefening correct uitvoert.

 
 

Nordic Hamstring Exercise of Nordic Curl

Laat het herstel (tot volledige sporthervatting) goed begeleiden door een sportfysiotherapeut. Deze kan een revalidatieschema opstellen en bespreken.

Deze informatie is algemeen van aard. Voor een individueel advies is het raadplegen van een sportfysiotherapeut of (sport)arts noodzakelijk.

Sportmedisch Centrum

De (sport)fysiotherapeuten van het Sportmedisch Centrum (SMC) van de KNVB zijn gespecialiseerd in de behandeling van hamstringblessures. Zij kunnen je op weg helpen door de juiste diagnose te stellen en oefen-/revalidatieprogramma op te stellen. Ook kunnen zij je begeleiden in de terugkeer naar het voetbalveld. Neem hiervoor contact op met het SMC.

SMC KNVB

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Voor (blessure)consulten en sportmedische onderzoeken kan iedereen terecht bij het SMC KNVB op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. Voor Sportfysiotherapie en revalidatie is het SMC KNVB geopend van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 08.00 tot 12.00 uur.


Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.