Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Warming-up gericht op omschakelen (O13 en hoger)

De warming-up met bal kan ook voorafgegaan worden door een warming-up zonder bal met verschillende dynamische loopvormen. Het is uiteraard van belang dat de spelers deze oefeningen goed uitvoeren om blessures te voorkomen. Bekijk de zes voorbeedvideo's van dynamische loopvormen. Deze warming-up is geschikt voor spelers van O13 en ouder.

Hieronder staan drie warming-up voorbeelden die gericht zijn op trainingen met de doelstelling omschakelen. De drie warming-up voorbeelden dienen als variatie en kunnen dus apart van elkaar gebruikt worden. Begin je training met de zes dynamische rekvormen hieronder en vervolg met één van de drie warming-up voorbeelden.

Dynamische loopvormen

Duur: 5 minutenLengte: 6 meter tussen elk pion (30 meter)
Aantal hoedjes: 12Breedte: 5 meter

1. Lopen (recht vooruit) 1. Lopen (recht vooruit) Klik hier voor een voorbeeldvideo van de dynamische loopvorm 'Lopen (recht vooruit)'. 2. Heupen naar buiten 2. Heupen naar buiten Klik hier voor een voorbeeldvideo van de dynamische loopvorm 'Heupen naar buiten'.

3. Heupen naar binnen 3. Heupen naar binnen Klik hier voor een voorbeeldvideo van de dynamische loopvorm 'Heupen naar binnen'.

4. Lopen (rond medespeler) 4. Lopen (rond medespeler) Klik hier voor een voorbeeldvideo van de dynamische loopvorm 'Lopen (rond medespeler)'.

5. Springen met schoudercontact 5. Springen met schoudercontact Klik hier voor een voorbeeldvideo van de dynamische loopvorm 'Springen met schoudercontact'.

6. Snel vooruit & achteruit 6. Snel vooruit & achteruit Klik hier voor een voorbeeldvideo van de dynamische loopvorm 'Snel vooruit & achteruit'.

Warming-up 1: Vijflijnenspel

Organisatie

Duur: 15 minutenAantal ballen: 14
Lengte: 40 meterAantal pionnen: 10
Breedte: 10 meter 

Vijflijnenspel 

Variaties binnen de warming-up

  1. Maak 5 lijnen en nummer deze van 1 tot en met 5. De spelers staan allemaal op één lijn. De trainer noemt een nummer en spelers moeten zo snel mogelijk naar deze lijn rennen.
  2. Dezelfde oefening als hierboven maar dan elke speler met bal.
  3. Dezelfde oefeining als oefening 1 en 2 maar de laatste die bij de lijn komt valt steeds af.

(Bijzondere) spelregels

  • Laat spelers die af zijn niet stilstaan tot het einde van een spel maar geef ze een opdracht. Laat ze bijvoorbeeld en rondje rennen om een vierkant en laat ze daarna weer meedoen.
  • Laat de spelers een vaststaand aantal keer hooghouden voor ze weer mee mogen doen.

Moeilijker maken

  • Met rekensommen werken.

Warming-up 2: Estafettevormen

Organisatie

Duur: 15 minutenAantal ballen: 14
Lengte: 20 meterAantal pionnen: 18 
Breedte 15 meter 

Estafette vormen

Variaties binnen de warming-up

  1. Maak 3 groepjes van 5 en maak 3 gelijke parcours. Ieder parcours heeft hetzelfde aantal pionnen, de kleur van de pionnen verschilt per parcours. De eerste speler van elke groep begint te lopen naar de kleur die jij als trainer steeds benoemt.
  2. Dezelfde oefening als oefening 1 maar dan met bal.
  3. Hetzelfde als oefening 1 en 2 maar nu in tweetallen. Elkaars handen vast houden, als je loslaat moet je opnieuw beginnen.

Warming-up 3: Vakkenspel in 4 vierkanten

Organisatie

Duur: 15 minutenAantal ballen: 14
Lengte: 40 meterAantal pionnen: 16
Breedte: 40 meter 

Vakkenspel in 4 vierkanten

Variaties binnen de warming-up

  1. Je maakt 3 groepjes van 5 en zet 4 gelijke vierkanten neer. Elk groepje komt in een vak te staan en één vak blijft leeg. Op het teken van de trainer moeten de groepjes zo snel mogelijk naar een ander vak dat nog leeg is.
  2. Dezelfde als oefening 1 maar dan iedereen met bal.
  3. Dezelfde als oefening 2 maar dan met één bal die in het vierkant wordt rondgespeeld. Tijdens het spelen roept de trainer het nummer van een vak.

Moeilijker maken

  • Het veld groter maken.
  • Maximum aantal aanrakingen instellen.
  • Tijdslimiet instellen.

Makkelijker maken

  • Het veld kleiner maken.