Pupillen

Veel kinderen maken voor het eerst kennis met voetbal bij de verenigingen. Ze mogen ‘op voetbal’! De meeste kinderen zijn niet te houden en staan te trappelen om te beginnen. Andere zijn wat meer bedeesd en worden geholpen door hun ouders.

Toch blijft het werven van nieuwe leden voor sommige verenigingen een uitdaging. Het aanbod is groot en heel veel sporten zijn leuk. Hoe kun je kinderen al vroeg binden aan de vereniging? En hoe begeleid je ouders richting de voetbalclub? De KNVB helpt je hier graag bij: met werven, binden en behouden van pupillen.

Uitdagingen vereniging

  • Het is lastig om jonge leden te werven.
  • Het organiseren van wervingsactiviteiten kost tijd.
  • Het is lastiger dan vroeger om ouders te overtuigen om voetbal te kiezen als eerste sport voor hun kind. Zeker bij ouders die geen voetbal- of clubverleden hebben.
  • Het is een uitdaging om kinderen aan het voetballen te houden.

Werven, binden en behouden

Er zijn verschillende manieren om jongens en meiden bij de club te verwelkomen, te binden en te behouden.

Werven

  • Zorg binnen een seizoen voor verschillende wervingsmomenten. De meeste verenigingen organiseren in het voorjaar wervingsactiviteiten; van proeftrainingen tot Vrienden- en Vriendinnendagen. Maar denk ook eens aan activiteiten op een ander moment in het seizoen zoals de start van het voetbalseizoen of de herfstvakantie. Maak hier reclame voor: op de eigen website, via social media, tot verspreiden van flyers op basisscholen en/of BSO’s, tot een artikel in een huis-aan-huisblad.

Volg je voetenDe campagne 'Volg je voeten' is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar en hun ouders. Met de tips en materialen organiseer je op je vereniging eenvoudig een proeftraining of Vrienden- & Vriendinnendag. VriendinnendagOrganiseert jouw vereniging dit jaar een Vriendinnendag? Het is de leukste, simpelste en meest laagdrempelige manier om meer meiden te binden aan de vereniging.

  • De meeste mensen komen met een vereniging in contact omdat deze in de buurt ligt of doordat vrienden, familie, kennissen al bij de vereniging zitten. Gebruik de volwassen leden als ambassadeurs. Daarnaast zoeken veel ouders via internet informatie over de vereniging. Zorg dus dat de informatie op je website en social media up-to-date en duidelijk is. Het moet laagdrempelig zijn om met de vereniging in contact te komen en zorg bij vragen/verzoeken dat je snel reageert. Vraag eens op je vereniging rond wie er affiniteit met social media heeft en of wie het leuk vindt om in de communicatie-commissie van de club deel te nemen.
  • Heldere communicatie met de ouders is ontzettend belangrijk. Het helpt hen op weg en zorgt voor betrokkenheid bij de club. Organiseer bijvoorbeeld een ouderavond voor ouders van nieuwe leden en geef bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen van ouders: wat kan je verwachten van de proeftraining? Wat komt er bij kijken wanneer je kind voor het eerst gaat voetballen? En welke rol spelen de ouders op de vereniging?
  • Onderhoud goede contacten met de basisscholen in de buurt. Bijna alle kinderen komen voor het eerst op school met voetbal in aanraking; in de gymles, op het schoolplein of via schoolvoetbal. Bied bijvoorbeeld de basisschool aan om trainingen aan hun teams te verzorgen in aanloop naar het schoolvoetbaltoernooi. Zo laat je potentiele nieuwe jeugdleden op een laagdrempelige manier kennis maken met voetbal. Zorg ook, bij interesse, voor een afsluitende activiteit bij de vereniging, na het Schoolvoetbaltoernooi.

Binden

  • Zorg voor leuke voetbalactiviteiten voor pupillen. Organiseer bijvoorbeeld op een vrije zaterdag een intern toernooi voor de jongste jeugd of een ouder-kind-voetbalmiddag.
  • Denk ook aan voetbal-activiteiten, zoals een Sinterklaas-activiteit, een jeugdkamp of andere evenementen.
  • Zorg voor een sterk vrijwilligersbeleid: ouders die vaker op de vereniging komen, voelen zich sterker verbonden met de club. Een hogere betrokkenheid zorgt automatisch voor meer binding met en sfeer op de club.
  • Laat de oudere jeugd de jongste jeugd helpen, bijvoorbeeld door het verzorgen van trainingen of clinics. Zo leren teams elkaar kennen en werk je niet alleen team- maar ook aan clubbinding.

Behoud

  • Zorg voor opgeleide trainers voor alle jeugdteams en creëer daarmee een sterk technisch kader.
  • Zorg dat ieder lid hetzelfde aanbod krijgt. Als ieder kind evenveel kan trainen en spelen, dan voelt ieder kind zich waardevol binnen de jeugdafdeling.
  • Zorg voor een heldere visie op jeugdvoetbal: wat wil je als vereniging bereiken? Wat bied je elke groep voetballers aan? Hoe gaan we om met alle spelers? En wie zijn daarvoor nodig? Een Jeugdvoetbalbeleidsplan brengt het in kaart.
  • Houd ouders betrokken bij het clubleven. De betrokkenheid neemt vaak af naarmate de kinderen wat ouder worden. Blijf ook met deze groep oudergesprekken voeren, zodat je weet wat er speelt en met elkaar kunt kijken welke rol zij kunnen spelen binnen de vereniging.

Beweegredenen

    Reden om te starten met voetballen

    JongensMeiden
    Leuke sportLeuke sport
    Vrienden/familie doen het ookGraag sporten in teamverband
    Actief bezig zijn met gezondheidActief bezig zijn met gezondheid
    Graag sporten in teamverbandVrienden/familie doen het ook
    Ouders namen de beslissingOpdoen van sociale contacten

      Redenen om te blijven voetballen

      Vanuit de kinderenVanuit de ouders
      Samenspelen met vriendjes en vriendinnetjesMijn kind beleeft veel plezier aan voetbal
      Gezelligheid met en sfeer in het teamHet is goed voor mijn kind wanneer hij/zij een teamsport beoefent
      Plezier in het spelHet is goed voor de ontwikkeling & gezondheid van mijn kind
      -De vereniging is dichtbij

      Redenen om te stoppen

      Kinderen vinden voetbal als sport bijna altijd nog erg leuk, maar geven er soms toch de brui aan vanwege:

      Vanuit de kinderenVanuit de ouders
      Ze kunnen niet meer samen spelen met vrienden en vriendinnenDe sfeer op de club is niet prettig
      Ze hebben geen plezier meer in het spelDe trainer/coach
      Een kritische houding van de trainer(s) versus de kinderenHet selectiebeleid van de vereniging

      wat houdt kinderen bezig?

      Onder 6 en 7

      Kinderen van 5 en 6 jaar hebben een globaal beeld van voetballen. Dat is vooral gebaseerd op wat ze zien op tv, populaire clubkleuren, bekende voetballers en wanneer ouders al op de voetbalclub rondlopen. De kinderen hebben nog weinig idee bij de bedoeling van het spel, de regels en een competitie. Wanneer de kinderen zelf voetballen, zien ze vooral een bal. En waar de bal is, daar moet je zijn.

      Welke ontwikkeling maken ze door op voetbalgebied?

       
       

      KNVB Assist | Leeftijdspecifieke kenmerken onder 6 & onder 7.

      Wat houdt ze bezig buiten het voetbalveld?

      • Kinderen van deze leeftijd zitten in groep 2 (oudste kleutergroep) en in groep 3. Ze maken grote sprongen in hun ontwikkeling en leren lezen en schrijven en rekening houden met anderen. Ze kunnen goed alleen spelen en je kunt afspraken met ze maken. Het is voor deze groep nog lastig om stil te zitten, ze zijn vaak ongeduldig en avontuurlijk ingesteld. Samenspelen kan een uitdaging zijn, vooral bij kleuters die graag nog hun eigen zin krijgen.
      • Hun wereld wordt steeds groter: ze gaan naar school, mogen op een sport, gaan bij vriendjes en vriendinnetjes spelen
      • Op deze leeftijd halen veel kinderen hun zwemdiploma.
      • Ouders en juf/meester zijn de grootste beïnvloeders, maar kinderen kijken ook op naar oudere broers en zussen. Ook willen ze graag alles wat hun vriendjes en vriendinnetjes nadoen.
      • De iPad wordt vaak gebruikt: voor het bekijken van filmpjes en het spelen van spelletjes.

      Onder 8 en 9

      De kinderen beheersen steeds vaker voetbalhandelingen met bal zoals aannemen, passen, dribbelen en schieten. Ook krijgen kinderen meer besef van de structuur van het spel, samenspelen en wie de tegenstander is. Het gevoel om situaties samen te moeten oplossen ontwikkelt zich langzaam. In deze leeftijdscategorie zijn kinderen nog steeds heel snel afgeleid en hebben ze een korte spanningsboog.

      Welke ontwikkeling maken ze door op voetbalgebied?

       
       

      KNVB Assist | Leeftijdspecifieke kenmerken onder 8 & onder 9.

      Wat houdt ze bezig buiten het voetbalveld?

      • Kinderen van deze leeftijd zitten in groep 4 en 5.
      • Ze houden zich steeds meer bezig met wie ze zijn. Ze willen zich meten met andere kinderen en kunnen slecht tegen hun verlies. Ze zijn volop bezig om zichzelf neer te zetten en te bewijzen. 
      • Ook leren kinderen op deze leeftijd om steeds zelfstandiger te zijn en keuzes en beslissingen te maken; welke kleding trek ik aan, wanneer moet ik voetballen en met wie wil ik vandaag gaan spelen.
      • Vanaf deze leeftijd speelt ook groepsdruk een grotere rol; kinderen proberen zoveel mogelijk bij de groep te horen.
      • De iPad wordt vaak gebruikt om spelletjes te spelen en het bekijken van tekenfilmpjes.

      Onder 10 en 11

      Kinderen kunnen zich op deze leeftijd al wat langer op hetzelfde onderdeel concentreren. Ze hebben een brede interesse en zijn leergierig. Ook hebben ze de drang om na te bootsen, dus als trainer/coach is het belangrijk om veel voor te doen. Ze hebben een groot uithoudingsvermogen en willen veel voetballen. De kinderen kunnen ook al benoemen wat ze wel en niet leuk vinden.

      Welke ontwikkeling maken ze door op voetbalgebied?

       
       

      KNVB Assist | Leeftijdspecifieke kenmerken onder 10 & onder 11.

      Wat houdt ze bezig buiten het veld?

      • Kinderen van deze leeftijd zitten in groep 6 en 7.
      • Ze worden steeds zelfstandiger: ze gaan alleen naar school en blijven eten bij vriendjes & vriendinnetjes. Deze onafhankelijkheid eisen kinderen vaak op: ze willen op avontuur en zelf dingen doen en ontdekken. Aan de andere kant zoeken ze ook nog naar de geborgenheid en veiligheid van hun ouders.
      • Ze mogen vaak zelfstandig naar school of naar de voetbalclub en worden niet altijd meer gehaald en gebracht.
      • Kinderen krijgen op deze leeftijd vaak voor het eerst een mobiele telefoon. De telefoon wordt voornamelijk gebruikt om spelletjes te spelen, met vriendjes te WhatsAppen en met ouders te WhatsAppen/bellen.

      Onder 12 en 13

      Ze kunnen zich steeds beter vergelijken met anderen en krijgen meer oog voor eigen- en teamprestaties. Het team wordt steeds belangrijker. Wat je in het veld op bepaalde posities moet doen, wordt steeds duidelijker zichtbaar. De kinderen hebben ook de ideale lichaamsverhoudingen. Dit zorgt voor een goede coördinatie. De kritiek op de eigen prestaties en anderen kan groeien. Kinderen stellen soms hoge eisen aan zichzelf. Ze zijn in staat om complexere voetbalsituaties op te lossen en willen dan ook graag trainen in verschillende wedstrijdsituaties.

      Welke ontwikkeling maken ze door op voetbalgebied?

       
       

      KNVB Assist | Leeftijdspecifieke kenmerken onder 12 & onder 13.

      Wat houdt ze bezig buiten het veld?

      • Ze zitten in groep 8, het laatste jaar van de basisschool.
      • Ze zijn mondig en toch nog kind. Hun gedrag verandert: ze worden brutaler en tasten thuis en op school de grenzen af. Hun leefwereld wordt groter: ze kunnen zich druk maken om zakgeld, kleding, het wachtwoord van de wifi, games en make-up.
      • Ze krijgen steeds meer een eigen leven, buiten het gezin. Ze zijn veel buiten te vinden, bij vrienden of op de sportclub. Ze gaan meer hun eigen weg, maar hebben nog wel hulp en aanmoediging nodig. Duidelijke regels en afspraken zijn van belang: ze kunnen zelf nog niet de gevolgen van hun acties overzien.
      • Vrienden worden steeds belangrijker en de mobiele telefoon is hun eerste levenslijn: ze zitten veel op WhatsApp en zijn actief op de sociale kanalen: Instagram, Snapchat etc..

      Verschil tussen jongens en meiden

      • De voetballoopbaan van een meisje start meestal later, gemiddeld rond het 10e jaar. Meiden maken op jonge leeftijd wel bewuster de keuze om te gaan voetballen, maar stoppen eerder dan jongens.
      • Jongens hebben minder angst en betrekken makkelijker anderen in hun spel. Voor meiden is het onderhouden van contacten juist belangrijker. Ze zien anderen meer als individu. Keerzijde is dat meiden eerder anderen buitensluiten, of zich juist terugtrekken als ze zich niet op hun gemak voelen. Meiden leren gemakkelijker van fouten dan jongens.
      • Jongens eisen ruimte op en hebben minder geduld met minder vaardige kinderen. Meiden hebben meer oog voor gelijkwaardigheid.
      • Motorisch: meiden werken meer vanuit de ellebogen, omdat ze dan secuurder kunnen werken. Jongens werken meer vanuit de schouders, waardoor ze veel ruimte nodig hebben om te kunnen bewegen.
      • De ouderlijke opvoeding kan de verschillen tussen meiden en jongens beïnvloeden. Meiden krijgen vaak een minder strenge aanpak dan jongens. Meiden zijn eerder het voorwerp van overbezorgdheid, jongens worden eerder op hun gedrag aangesproken. Meiden krijgen vaker een waarschuwing, bij jongens volgt sneller een sanctie.

      Terug naar boven