Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Binnenhalen

Wat heb je een vrijwilliger te bieden? Waarom zou hij zijn kostbare tijd juist in voor jouw vereniging steken? Je verplaatsen in een potentiële vrijwilliger levert verrassende inzichten op en vormt de basis voor succesvolle werving.

Eerst denken en daarna pas doen. Deze regel gaat ook op als het gaat om het werven van nieuwe vrijwilligers. De theorie leert dat je succesvol werft als je deze vijf stappen doorloopt.

1. Doel

Wil je voor de start van het nieuwe seizoen de vacature voor bardienstmedewerker ingevuld hebben? Zoek je in de zomer extra vrijwilligers voor het groenonderhoud van je accommodatie? Of heb je dringend een penningmeester nodig? Bepaal zo nauwkeurig mogelijk wat je met je wervingsactie wilt bereiken. Door het doel zo concreet mogelijk te beschrijven, kun je heel gericht mensen gaan benaderen.

2. Doelgroep

Als je doel goed is omschreven kun je heel eenvoudig je doelgroep bepalen. Voor een bardienstmedewerker richt je je bijvoorbeeld op mensen met horeca-ervaring. En iemand met verstand van financiën benader je logischerwijs voor de functie als penningmeester. Wees niet bang eisen te stellen aan je doelgroep. Dat voorkomt dat je iemand werft die onvoldoende in staat is het werk goed te doen. Denk aan leeftijd, opleiding, ervaring, beschikbaarheid, motivatie, continuïteit, stressbestendigheid, betrouwbaarheid, deskundigheid, kwaliteit, representativiteit, passend in team enzovoort.

3. Boodschap 

Je wilt mensen overhalen om bij jouw vereniging vrijwillig aan de slag te gaan. Verplaats je daarvoor in een potentiële vrijwilliger. Waarom zou hij of zij vrijwilligerswerk willen doen? En waarom juist bij jouw vereniging? Denk na over wat jouw vereniging zo aantrekkelijk maakt voor vrijwilligers. Kunnen ze ervaring opdoen op een voor hen nieuw terrein, bied je cursussen of opleidingen aan, krijgen ze een vergoeding? De antwoorden op deze vragen zijn je verkoopargumenten.

4. Communicatiemiddelen

Schiet niet met hagel, maar schiet gericht. Persoonlijke benadering - live of telefonisch - werkt vaak het beste om mensen over de streep te trekken. Zowel eigen media (clubblad, posters, social media-kanalen) als nieuwsmedia (lokale krant) zijn bij uitstek geschikt om vacatures onder de aandacht te brengen. Maak je keuze mede op basis van de voorkeurscommunicatiekanalen van je doelgroep. Zoek je jongeren bijvoorbeeld, zet dan social media in. 

5. Organisatie

Wie gaat de actie doen, wanneer en hoeveel mag het kosten? Maak duidelijke afspraken en ga aan de slag. Is je actie een succes? Dan is het nu zaak om vrijwilligers blijvend aan je te binden. Dat begint met goede begeleiding.

Geen succes met je actie? Mogelijk werken de wervingsacties van andere verenigingen ook wel voor jouw vereniging. Heb je hulp nodig? Neem dan hier contact op met je verenigingsadviseur.

Downloads

Praktijkverhalen

Alles voor trainers

Opleidingen van beginners tot het betaald voetbal

Laatste nieuws

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.