Tips & trucs

In aanvulling op alle informatie over werving van sponsors worden hier nog een aantal leuke en praktisch bruikbare tips op een rij gezet.

Heb je zelf ook goede tips? Deel ze dan via onderstaand e-mailadres.

Verplaats je in de eventuele geldschieter. Beredeneer vanuit het bedrijf waarom sponsoring interessant is en niet vanuit de vereniging.Verdiep je in het bedrijf dat je benadert en speel in op de actualiteit. Heeft het bedrijf een leuke actie, geef dan aan dat deze ook via de club gecommuniceerd kan worden.

Doe een concreet voorstel

Sponsors weten dan direct waar ze aan toe zijn. De reactie van de sponsor geeft heel veel informatie, ook als de reactie negatief is. Deze kan heel goed worden gebruikt om later een passender voorstel te doen, bijvoorbeeld:

  • “Nee, we sponsoren niet meer.” Volgende keer benaderen voor een advertentie in plaats van sponsoring.
  • “Nee, ons budget voor dit jaar is al verdeeld.” Vraag wanneer budget verdeeld wordt en benader het bedrijf volgende keer op tijd.
  • “Nee, dat is voor ons niet haalbaar.” Vraag wat ze maximaal willen besteden en zoek dan naar een passende sponsorvorm.
  • “Nee, sponsoring werkt voor ons niet.” Vraag wat het bedrijf het liefst zou willen bereiken en bied een testperiode aan.

Als de reactie positief is, probeer dan niet meteen het maximale eruit te halen, maar ga eerst de voorgestelde verbintenis aan. Ga later, bijvoorbeeld bij de eerste evaluatie, opnieuw in gesprek en bespreek wederom wat de sponsor wil bereiken met de sponsoring. Geef dan ook aanvullende sponsormogelijkheden aan die in lijn liggen met zijn doel en motief.

Wees creatief en gebruik de krant als leadgenerator

Zorg dat je verzoek anders is dan normaal en daardoor opvalt. Dat kan inhoudelijk, door een creatief sponsorvoorstel, maar ook in presentatie of benadering. Doe bijvoorbeeld je werving in clubtenue, of neem direct een aandenken van de club mee.

Zorg dat je verzoek anders is dan normaal en daardoor opvalt

In de krant adverteren bedrijven die lokaal mensen willen bereiken en die hier geld voor over hebben. Zeker de bedrijven die mensen willen bereiken die op de club rondlopen (bijvoorbeeld jongeren) zijn interessant. Haal de “Nee/Nee”-sticker van je brievenbus. Net zoals de adverteerders in de krant zijn ook de bedrijven die huis-aan-huis adverteren interessante ‘leads’.

Benader je leveranciers voor sponsoring

Leveranciers zijn blij met de vereniging als klant zijn daarom heel vaak bereid in die relatie te investeren. Je kan ook bepaalde producten gaan aanbieden op de club om sponsors over de streep te trekken. Denk bijvoorbeeld aan de wijnhandel of verkoper van producten voor blessurepreventie.

Indien bedrijven worden benaderd voor sponsoring door iemand die ze persoonlijk kennen, zijn ze over het algemeen eerder geneigd het gesprek aan te gaan. Vraag daarom mensen van de club om binnen hun netwerk de contacten voor je te leggen. Dat loont de moeite.

Gebruik digitale media en voorkom wildgroei

Digitale media, zoals de website en tv-schermen, bieden andere mogelijkheden dan traditionele sponsoruitingen. Opstartkosten van de sponsoring zijn lager, er hoeft geen bord gedrukt te worden en het kan ook makkelijker gewisseld worden.

Sponsoring moet in dienst blijven staan van de sport

Sponsoring moet in dienst blijven staan van de sport. Probeer daarom een duidelijke structuur neer te zetten en sponsormogelijkheden te standaardiseren. Zorg bijvoorbeeld voor een generieke manier van adverteren op de website en actieve promotie op de club. Zo voorkom je een wildgroei van advertentievariaties op de website en irritatie over promotieactiviteiten op de club.

Sponsor-get-sponsor

Betrek sponsors in je dienstverlening. Vraag ze naar hun mening en advies. Op deze manier raken ze betrokken en kan je ze zelfs activeren binnen hun netwerk voor je te werven. Misschien leidt het zelfs tot een nieuw lid van je sponsorcommissie.

Laatste nieuws

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.