Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Wat wil en kan de G-voetballer?

Als jeugdtrainer kun je op twee manieren in aanraking komen een jeugdspelers met een beperking. Dat kan als jeugdtrainer van een regulier voetbalteam waarin, soms met dispensatie, een voetballer speelt met een beperking. Daarnaast zijn er trainers/begeleiders die, waarschijnlijk bewust, ervoor hebben gekozen om een jeugd G-team te gaan begeleiden.

In een G-voetbalteam voetballen voetballers met verschillende vormen van beperkingen samen in een team. Het begrip ‘beperking’ omvat echt een groot gebied. Bij kinderen die een lichamelijke beperking hebben, is het meestal eenvoudig te zien, maar de grootste groep heeft een verstandelijke beperking. Dit is aan de buitenkant lang niet altijd zichtbaar.  

Het werken en omgaan met kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking vraagt wel degelijk een specifieke aanpak.  

Het is daarom ook belangrijk om je team goed te kennen, een speler met een visuele beperking heeft andere begeleiding nodig dan iemand met een verstandelijke beperking.  

Voorafgaand aan de training 

Maak een analyse van je team, welke verschillende vormen van beperkingen kom je tegen?  

G-voetballers zijn over het algemeen gebaad bij duidelijkheid en vaste patronen. Voor de meeste G-teams is een begeleiding van 1 trainer op 4 spelers wenselijk. 

Tips voor de training: 

Bied structuur aan  

  • Maak altijd gebruik van dezelfde kleedkamer  
  • Train op hetzelfde veld, mocht je nog een stapje verder kunnen gaan; train op hetzelfde gedeelte van het veld  
  • Maak afspraken, niet te veel en houdt ze kort simpel en duidelijk  

Hanteer een vaste opbouw van de training  

  • Begin en eindig de training op dezelfde manier, dit kan zijn door op dezelfde plek in het veld te starten en hierbij aan te geven wat je deze training gaat doen. Op deze plek kom je aan het einde van training bij elkaar en sluit je de training af. Een duidelijk begin en eind van de training is hierbij belangrijk.  
  • Breng vaste patronen aan in de training, start altijd met een warming-up vorm en eindig met een partijvorm. Laat hierin oefeningen vaker terugkomen, dit zorgt voor herkenbaarheid.  

Kondig veranderingen tijdig aan en geef spelers tijd om te wennen aan verandering  

  • Wordt er een keer op een ander veld getraind, bespreek dit dan voordat je naar buiten gaat. Geef vervolgens duidelijke instructies en bereid ze voor op de nieuwe situatie.  

Eén plaatje zegt meer dan woorden  

  • Doe zoveel als mogelijk voor! De G-voetballers leren vooral door na te doen, een beeld van een bal passen met de binnenkant van de voet zegt daarbij meer dan woorden! Geef enkel aanwijzingen gericht op de ruimte, dus bijvoorbeeld ‘probeer de bal tussen de pionnen te mikken’ in plaats van aanwijzingen op het lichaam te geven als ‘plaatsing en richting van het stand- en zwaaibeen.  

Focus op wat goed gaat en geef complimenten  

  • Geef complimenten over individuele acties, maar ook bijvoorbeeld over het gedrag. De voetballers krijgen hier plezier en zelfvertrouwen van.  
  • Kijk en erken de individuele verschillen niet alleen het verschil in beperking, maar ook het verschil in karakter.

Laatste nieuws