3 tegen 3 lijnvoetbal

O14 & O15
6 - 6 spelers
¼ veld

Doel

Verdedigen van één tegen één situatie verbeteren.

Organisatie

  • Lengte: 20 meter
  • Breedte: 30 meter
  • Beide teams kunnen scoren door over de lijn te dribbelen
  • Er is pas gescoord als de bal over de lijn onder controle is gebracht
  • (Bijzondere) spelregels: Bij een uitbal inpassen of indribbelen
8 voetballen
8
10 pilonnen
10
3 blauwe hesjes, 3 oranje hesjes
6
Hoe ziet deze oefening eruit?

Hoe ziet deze oefening eruit?

0:45 min

Makkelijker of moeilijker maken

Aanvallen moeilijker maken

  • Scoren op tijd
  • Veld kleiner maken
  • Met buitenspel

Aanvallen makkelijker maken

  • Veld groter maken
  • Zonder buitenspel

Bedoeling van deze oefening

EISEN AAN HET SPEL

  • Laag zitten in je verdedigingshouding
  • Dwing tegenstander naar de zijkant
  • Dwing de tegenstander over zijn mindere been
  • Geef druk bij een moeilijke bal van de tegenstander
  • Ophouden in plaats van afpakken
  • Help elkaar door dicht bij elkaar te blijven en elkaar rugdekking te geven

Wat wil en kan de O14 & O15 speler?

 
 

Vijf typische kenmerken van de O14 & O15-speler:

1. DE GROEISPURT GOOIT ALLES IN DE WAR. Meest in het oog springende ontwikkeling bij O15-spelers is de versnelde lichaamsgroei – en bijkomende verwarring. Enkele ‘late’ spelers genieten nog even van hun ideale lichaamsverhouding en probleemloze coördinatie, maar intussen kijken zij op tegen medespelers die in korte tijd groter en krachtiger worden. Op hun beurt merken die vroegbloeiers dat ze onhandiger met de bal zijn geworden. Daarbij komen de puistjes, haar op bepaalde plekken en, dodelijk in de kleedkamer, overmatige tepelvorming bij sommige jongens.

2. KRITIEK EN ZELFKRITIEK. Bij de O15-spelers neemt de (reeds aanwezige) kritiek op de eigen prestatie verder toe, alsmede de kritiek op anderen. Het vermogen tot onafhankelijk oordelen groeit, een meer doordachte, eigen mening ontwikkelt zich. ‘Coach, we moeten echt eens met drie spitsen spelen, we hebben er de spelers voor.’

3. VERANTWOORDELIJKHEID. Spiegelden spelers zich als O13-speler nog in hoge mate aan idolen aan de top, nu vergelijken ze zich meer realistisch met medespelers. Tekenen van volwassenheid dienen zich aan. Er ontstaat verantwoordelijkheidsgevoel, ze houden meer rekening met anderen.

4. EIGEN BASISTAKEN. De toegenomen zelfkritiek en verantwoordelijkheid uiten zich in de toegewijde manier waarop O.15 spelers zich storten op de basistaken die behoren bij hun posities in het veld. Taken worden onderling ook beter verdeeld. Twee of drie verdedigers houden zich niet zo vaak meer bezig met dezelfde aanvaller van de tegenpartij.

5. LEERDOEL: AFSTEMMING TUSSEN TAKEN. Leerden O13-speler welke taken bij welke positie horen, O.15 spelers stemmen die taken onderling beter af. Niet alleen binnen een linie, maar ook tussen de linies. Blijf op deze leerdoelen coachen, wees niet te veel bezig met winnen en presteren. Concentreer je op het leerproces waarin zij zich individueel bevinden. Pas vanaf O17 mag je verwachten dat ze teamprestaties leveren.

Vergelijkbare oefeningen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.