4 tegen 4 kleine doeltjes, lang smal veld

O16 & O17
8 - 10 spelers
¼ veld

Doel

Positiespel in opbouw verbeteren.

Organisatie

  • Lengte: 40 meter
  • Breedte: 15/18 meter
  • Beide teams kunnen scoren door te passen/schieten in een klein doeltje
  • Als de bal uit is, inpassen of indribbelen
  • Bij een hoekschop starten bij het eigen doeltje
8 voetballen
8
4 pilonnen
4
2 mini doelen van 3 bij 1 meter
2
5 blauwe hesjes, 5 oranje hesjes
10
14 gele hoedjes
14
Hoe ziet deze oefening eruit?

Hoe ziet deze oefening eruit?

1:24 min

Makkelijker of moeilijker maken

Aanvallen moeilijker maken

  • Veld smaller maken
  • Verdedigende team belonen wanneer zij de bal op de helft van de tegenstander veroveren en scoren
  • Spelen met buitenspellijn (buitenspellijn 15 meter van het doel tegenpartij)

Aanvallen makkelijker maken

  • Veld breder maken
  • 4 tegen 3 lang smal veld 2 kleine doeltjes

Bedoeling van deze oefening

KARAKTERISTIEK

  • In de opbouw tegenpartij 'lokken' om ruimte in de diepte te creëren
  • Na terugwinnen van de bal, zo snel mogelijk een dieptepass spelen

EISEN AAN HET SPEL

  • ‘Diep' denken
  • Het kunnen vrijmaken van de bal
  • Goed positiespel in de kleine ruimte, als voorbereiding op de dieptepass
  • Korte 1-2 combinaties en balovernames
  • Goede afstemming tussen opbouwers en diepe spelers

Tip

  • Verdedigend eerst de organisatie goed op orde hebben en dan pas druk zetten
  • Aanspeellijn naar de diepe speler dicht houden

Wat wil en kan de O16 & O17 speler?

 
 

Vijf kenmerken van de O16 & O17-speler:

1. EXPLOSIEVE LICHAAMSGROEI. Meisjes zijn rond hun vijftiende uitgegroeid, jongens groeien in de lengte nog even door. Ook worden ze breder nu, maar niet altijd sterker. Ze ervaren minder controle over hun ledematen. Daarbij puberen ze volop. Ze kunnen lusteloos zijn, onredelijk, humeurig. Wel is voor jongens winnen belangrijker dan ooit. Meisjes kunnen winst en verlies beter relativeren.

2. NAVELSTAREN EN VERGELIJKEN. O17-spelers vergelijken zichzelf constant met hun omgeving. In de kleedkamer schamen sommigen zich voor hun lichaam. Vooral in teams waar presteren erg belangrijk is, kunnen spelers hun belangstelling voor voetbal kwijtraken. Zorg voor een veilige omgeving voor iedereen. Voor de onopvallende speler, maar vergeet ook de grote mond niet – zijn gedrag is een uiting van onzekerheid. Help ze nieuwe betekenissen te vinden. Op het veld, rond het team of op de club.

3. FANATISME EN OVERMOED. O17-spelers willen zichzelf bewijzen. Het tempo op het veld ligt plotseling zeer hoog en er wordt overdreven scherp gedekt. Onbesuisde slidings, misplaatste trap buitenkantje voet, explosieve reacties op een beslissing van de scheids. Iedereen schreeuwt. We moeten elkaar toch coachen? Kortom: chaos. Wees duidelijk en consequent in hetgeen jij op en rond het veld toestaat. Kanaliseer oplaaiende emoties en haal oververhitte spelers tijdig naar de kant.

4. TEAMSPELERS. O17-spelers wagen zich vaak aan acties die voor het team weinig rendement hebben. Help ze zo dat hun individuele mogelijkheden meer gaan opleveren. Bij spelers in deze leeftijd is het besef van teamtaken, taken per linie en van elke positie inmiddels op hoofdlijnen aanwezig. Het afstemmen van taken is aan de orde gekomen bij de O15. Nu gaat het erom dat spelers hun handelingen op elkaar afstemmen en dat dit bijdraagt aan het winnen van de wedstrijd. Je hoeft in je coaching dan ook niet meer in algemeenheden te blijven hangen, je mag man en paard noemen – zolang iedereen zich in de groep maar veilig voelt. Controleer dit regelmatig in je persoonlijke contacten met spelers.

5. LEERDOEL: LEREN PRESTEREN. O17-spelers gaan ‘leren’ winnen. Leerden ze bij de O9 en O11 zonder die prestatiedruk 4 tegen 4 en 6 tegen 6 te spelen en bij de O13 en O15 11 tegen 11 – vanaf nu leren ze als team te presteren. Vanuit elf posities en bijhorende taken streven spelers meer dan voorheen gezamenlijk een doel na. Je begeleidt ze hierin, door ze te leren hoe ze als team op dezelfde wijze kenmerkende spelsituaties kunnen interpreteren en daar adequaat op kunnen reageren. Met nog vijftien minuten te gaan staan we met 1-0 voor. Hoe gaan we hiermee om?

Vergelijkbare oefeningen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.