tegen 1 na richtingsverandering

O8 & O9
4 - 12 spelers
¼ veld

Doel

Scoren verbeteren.

Organisatie

  • Lengte: 20 meter
  • Breedte: 10 meter
  • Dribbelen naar de speler recht tegenover je. Vlak voordat de spelers het midden bereikt, veranderen ze 180 graden van richting en proberen ze de speler over de lijn te passeren
  • Verdediger mag loskomen van de lijn, zodra de aanvaller de bal heeft afgekapt
  • Aanvaller scoort een punt als de bal over de startlijn wordt gedribbeld
  • Verdediger scoort een punt als de bal buiten het veldje wordt gedribbeld
  • Als de bal uit is, of als er gescoord is, wisselen van functie
4 voetballen
4
6 pilonnen
6
2 blauwe hesjes
2
3 gele hoedjes
3
Hoe ziet deze oefening eruit?

Hoe ziet deze oefening eruit?

1:06 min

Makkelijker of moeilijker maken

Aanvallen moeilijker maken

  • Veld smaller maken
  • De bal nogmaals terugkappen en de speler aan de overkant passeren over de lijn

Aanvallen makkelijker maken

  • Veld breder en/of langer maken
  • Verdediger mag alleen op de lijn verdedigen

Bedoeling van deze oefening

KARAKTERISTIEK

  • Dribbelen en van richting veranderen
  • Scoren door over de lijn van de verdediger te dribbelen
  • Door middel van dribbelen / passeeractie de verdediger passeren

EISEN AAN HET SPEL

  • Bal zo dicht mogelijk bij je houden
  • Bal zo vaak mogelijk raken
  • Dribbel op het hoogste tempo uitvoeren
  • Overzicht in de situatie houden, waarheen te dribbelen, waar ligt de ruimte
  • De bal steeds onder controle houden, veranderen van richting en versnellen
  • Kiezen van het moment en de richting van de passeeractie
  • De bal afkappen op diverse manieren (binnenkant voet, buitenkant voet, onder de zool) met beide benen

Tips

  • Wedstrijd van maken: wie scoort de meeste punten uit 4x?
  • Vervolgens de winnaars tegen elkaar laten spelen

Wat wil en kan de O8 & O9 speler?

 
 

De O8 & O9-speler:

1. WIL SPELEN. Het is niet zijn doel zichzelf te ontwikkelen tot voetballer. Maak overal een spelletje van, ook van het opruimen van de spullen.

2. HEEFT WEINIG GEDULD. Hij wil bewegen, niet luisteren. Geef korte, precieze instructies. Bombardeer hem niet met informatie.

3. IS SNEL AFGELEID. Hij kan zich maar kort richten op eenzelfde activiteit. Varieer, een spanningsboog van tien minuten is al lang. Drijft er een luchtballon over, dan is de bal niet interessant meer. Ga erbij liggen en geniet mee.

4. IS GERICHT OP ZICHZELF. Een jonge O9-speler is zijn kleutertijd nog niet helemaal ontgroeid en kan alles op zichzelf betrekken. Ik en de wereld. Verwar dit egocentrisme niet met egoïsme. Het is een natuurlijk ontwikkelingsproces en gaat vanzelf over.

5. WIL DE BAL HEBBEN. Het motto is: ik en de bal. Wedstrijdjes draaien twee keer twintig minuten om dat ene ding. Eenmaal in balbezit, blijkt het voor sommigen toch nog heel lastig om de bal bij zich te houden. Voor anderen is de bal al meer een middel om doelpunten te maken of om kansen te creëren.

6. WERKT NIET SAMEN. Soms lijken ze dat even te doen, maar schijn bedriegt. Als je goed kijkt, zie je dat ze tegelijkertijd dezelfde dingen doen – onafhankelijk van elkaar. Bij sommige tweedejaars O9-spelers zie je de eerste tekenen van bewust samenspel.

7. ZET VEEL AANWIJZINGEN NIET OM IN DADEN. Complexe aanwijzingen zoals ‘standbeen naast de bal, opendraaien na de balaanname’, snapt hij niet. Doe alles voor. Hij is visueel ingesteld en leert een nieuwe beweging het snelst door nabootsing van idolen of hun trainer. Laat zien hoe je de bal kunt passen met de binnenkant van de voet, en vertel dan waar je het standbeen kunt plaatsen en hoe je de bal kunt raken.

8. LEERT DOOR TE HERHALEN. Hij wil niet steeds iets nieuws proberen. Hij heeft succes én uitdaging nodig, het moet lukken én soms mislukken.

9. KRIJGT GRAAG AANDACHT. Laat hem zijn vaardigheden voordoen en gebruik dit als (positief) voorbeeld bij een uitleg. Help elke speler in zijn eigen tempo.

10. HEEFT BEHOEFTE AAN ROUTINE EN STRUCTUUR. Voer geleidelijk veranderingen door in de training. Bouw een structuur waarin continuïteit centraal staat, maar ruimte is voor verandering. O9-spelers wennen pas na enkele weken aan een nieuwe vorm.

Vergelijkbare oefeningen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.