Binnenhalen

Wat heb je een vrijwilliger te bieden? Waarom zou hij zijn kostbare tijd juist in voor jouw vereniging steken? Je verplaatsen in een potentiële vrijwilliger levert verrassende inzichten op en vormt de basis voor succesvolle werving.

Eerst denken en daarna pas doen. Deze regel gaat ook op als het gaat om het werven van nieuwe vrijwilligers. De theorie leert dat je succesvol werft als je deze vijf stappen doorloopt.

1. Doel

Wil je voor de start van het nieuwe seizoen de vacature voor bardienstmedewerker ingevuld hebben? Zoek je in de zomer extra vrijwilligers voor het groenonderhoud van je accommodatie? Of heb je dringend een penningmeester nodig? Bepaal zo nauwkeurig mogelijk wat je met je wervingsactie wilt bereiken. Door het doel zo concreet mogelijk te beschrijven, kun je heel gericht mensen gaan benaderen.

2. Doelgroep

Als je doel goed is omschreven kun je heel eenvoudig je doelgroep bepalen. Voor een bardienstmedewerker richt je je bijvoorbeeld op mensen met horeca-ervaring. En iemand met verstand van financiën benader je logischerwijs voor de functie als penningmeester. Wees niet bang eisen te stellen aan je doelgroep. Dat voorkomt dat je iemand werft die onvoldoende in staat is het werk goed te doen. Denk aan leeftijd, opleiding, ervaring, beschikbaarheid, motivatie, continuïteit, stressbestendigheid, betrouwbaarheid, deskundigheid, kwaliteit, representativiteit, passend in team enzovoort.

3. Boodschap 

Je wilt mensen overhalen om bij jouw vereniging vrijwillig aan de slag te gaan. Verplaats je daarvoor in een potentiële vrijwilliger. Waarom zou hij of zij vrijwilligerswerk willen doen? En waarom juist bij jouw vereniging? Denk na over wat jouw vereniging zo aantrekkelijk maakt voor vrijwilligers. Kunnen ze ervaring opdoen op een voor hen nieuw terrein, bied je cursussen of opleidingen aan, krijgen ze een vergoeding? De antwoorden op deze vragen zijn je verkoopargumenten.

4. Communicatiemiddelen

Schiet niet met hagel, maar schiet gericht. Persoonlijke benadering - live of telefonisch - werkt vaak het beste om mensen over de streep te trekken. Zowel eigen media (clubblad, posters, social media-kanalen) als nieuwsmedia (lokale krant) zijn bij uitstek geschikt om vacatures onder de aandacht te brengen. Maak je keuze mede op basis van de voorkeurscommunicatiekanalen van je doelgroep. Zoek je jongeren bijvoorbeeld, zet dan social media in. 

5. Organisatie

Wie gaat de actie doen, wanneer en hoeveel mag het kosten? Maak duidelijke afspraken en ga aan de slag. Is je actie een succes? Dan is het nu zaak om vrijwilligers blijvend aan je te binden. Dat begint met goede begeleiding.

Geen succes met je actie? Mogelijk werken de wervingsacties van andere verenigingen ook wel voor jouw vereniging. Heb je hulp nodig? Neem dan hier contact op met je verenigingsadviseur.

Downloads

Praktijkverhalen

VOG: geen drempel maar een kans bij Wilhelmina BoysAls bestuur wil je alles doen om ieder lid in een veilige omgeving te laten sporten. Wilhelmina Boys voegde de daad bij het woord. Zo vind je nieuwe bestuurdersBestuursfuncties zijn vaak de lastigste posities om in te vullen met vrijwilligers. Het zijn functies die doorgaans behoorlijk wat tijd in beslag nemen en veel kennis van zaken vergen. Meer voetbalmoeders en -vrouwen bij de vereniging?Het aantal voetbalmoeders en -vrouwen dat zelf een balletje trapt of de handen uit de mouwen steekt voor de club blijft ver achter bij de voetbalvaders. Wat kun je er aan doen?

Ouders graag gezien bij HerpiniaHet kind op een plezierige wijze laten genieten van het voetbalspel, dat is wat alle voetbalclub en ouders graag willen.

RKAVV maakt jacht op vrijwilligersVrijwel elke amateurvereniging in Nederland – niet alleen voetbalclubs – heeft er moeite mee: vrijwilligers strikken. Opmerkelijk: bij RKAVV is er sinds kort juist een exponentiële groei.

SV Hoofddorp vergroot vrijwilligersbestand SV Hoofddorp is een gezonde vereniging. In totaal zijn er zo’n 280 mensen die de vereniging op geregelde basis belangeloos helpen met diverse vrijwilligerstaken.

Werklozen aan de slag als vrijwilligersGemeenten kunnen sinds 2015 een tegenprestatie vragen aan inwoners met een bijstandsuitkering.

VV Berkum: 'Er zijn genoeg vrijwilligers’Volgens het vrijwilligersbeleidsplan van VV Berkum is het de manier van benaderen, boeien en binden die bepaalt of een vrijwilliger voor de vereniging kan worden gewonnen.


Laatste nieuws

Terug naar boven