Samenwerken met maatschappij

Verenigingen spelen een steeds belangrijkere sociaal-maatschappelijke rol in de omgeving. De accommodatie heeft niet alleen meer de functie van clubhuis voor leden, maar biedt tevens mogelijkheden voor andere relevante activiteiten en samenwerkingsverbanden.

Die verenigingen richten zich ook steeds meer naar buiten, waardoor ze zichtbaarder worden voor hun omgeving. Zo’n vereniging voldoet aan veel kenmerken van wat in de sport ook wel een ‘Open club’ wordt genoemd.

De club wordt steeds meer gezien als een ontmoetingsplaats.

Open club

Een vereniging waarbij leden, buurtbewoners en andere regelmatige bezoekers de club als een ontmoetingsplaats zien om te sporten en betrokken te zijn bij de vereniging. Zo kan een Open club gezien worden. Het is een gegeven dat leden van Open clubs over het algemeen langer actief sporten en dus lid blijven van de club. Gezien de steeds groter wordende maatschappelijke rol van voetbalverenigingen blijft het belang en de opkomst van Open clubs de komende jaren groeien.

De KNVB omarmt dergelijke Open clubs. Maar waarom wil je als vereniging een Open club zijn? En welke rol kan de KNVB hierin spelen?

Waarom een open club zijn?

Een open club gebruikt de kracht van sport om maatschappelijke doelen te bewerkstelligen

Een open club gebruikt de kracht van sport om maatschappelijke doelen te bewerkstelligen. Dit doet het door de accommodatie en vrijwilligers in te zetten bij de realisatie van het plan. De vereniging draagt hierdoor bij aan een betere (lokale) samenleving.

Denk bijvoorbeeld aan de bestrijding van overgewicht of het veiliger maken van de buurt. Daarnaast creëert een Open club goodwill bij de leden en partners. Dit komt de relatie met bijvoorbeeld de gemeente of sponsoren ten goede, die geneigd zijn langer aan de club verbonden te blijven.

De maatschappelijke kansen waarop verenigingen kunnen inspelen hangt af van de situatie. Per stad, gemeente of buurt is de situatie anders. Er is daarom geen tool beschikbaar die toepasbaar is op elke vereniging.

Wensen in kaart

Het is belangrijk om de wensen van de verschillende doelgroepen in kaart te brengen. Pas dan kan de vereniging met een gericht aanbod komen dat alle partijen aanspreekt. Een samenwerking met andere sportclubs uit de buurt helpt bij het bereiken van je doelen. Hoe gevarieerder het aanbod en hoe meer partijen betrokken zijn, hoe beter het werk verdeeld kan worden.

Ook de verenigingsadviseur uit de regio kan je helpen bij het opzetten van initiatieven die bijdragen aan een betere samenwerking.

Open ClubMeer dan een voetbalclub. Kijk voor meer informatie.

 
 

Een op de vier Nederlanders komt wekelijks op een voetbalclub. Spelers, vrijwilligers en buurtgenoten. Samen zijn de clubs het grootste buurthuis van Nederland.

UDI’19 helpt mensen op weg naar arbeidsmarktVoetbal vormt de hoofdmoot, maar buiten dat biedt UDI’19 nog veel meer voor haar leden. De club voelt zich verantwoordelijk voor het welzijn van de leden.

Vitesse Street Hattrick wil jeugd in beweging krijgenWekelijks trekken ze in het geelzwart ten strijde, de spelers van Vitesse. Maar de Eredivisieclub uit Arnhem is meer dan alleen voetbal.

Andere initiatieven

Scholder an scholderEen duurzaam, vitaal en aantrekkelijk sportlandschap.OSV Amsterdam'Wie enigszins affiniteit heeft met voetbal kan bij ons terecht'JVC Cuijk'Voetbalclub cement van het dorp'

Filmpjes Back to Basics

'De vereniging staat onder druk', het is een veel gehoorde kreet. De filmpjes Back to Basics zijn bedoeld ter inspiratie voor verenigingsbestuurders die werken aan hun vereniging.

 
 

Modern verenigingsbesturen: Back to Basics.

 

 
 

Sturen op verenigen: Back 2 Basics 2.

 

 
 

Bewust Besturen met Gezag.


Laatste nieuws

Terug naar boven