Reclamebordactie: zeventig nieuwe sponsors

Veel geld houdt VVZA niet over aan de reclamebordactie waarmee het meer dan zeventig nieuwe sponsoren aan zich wist te binden. Maar de club uit Amersfoort boorde daarmee wel een nieuwe doelgroep aan.

Robert van Almkerk, bestuurslid PR-zaken bij VVZA uit Amersfoort draait er niet omheen. Zijn club wist binnen een aantal maanden ruim zeventig nieuwe sponsoren voor de reclameborden rondom het hoofdveld te binden, maar in financieel opzicht heeft VVZA er nauwelijks iets aan over gehouden. “We hebben de reclameborden ongeveer tegen kostprijs aangeboden. Maar zo hebben we wel ondernemers weten te bereiken met wie we eerst helemaal geen contact hadden.”

Nieuwe reclameborden

Binnen de club ontstond het idee voor de actie ongeveer een jaar geleden bij een aantal enthousiaste clubleden. Hoe mooi zou het zijn wanneer het hoofdveld helemaal omringt zou zijn met mooie, nieuwe reclameborden, zo was de eerste gedachte. De groep ging op pad of pakte de telefoon. En met succes, want een paar maanden later is er nauwelijks meer een gaatje te vinden rondom het hoofdveld van de club.

We wilden het hoofdveld wat smoel geven en aan de andere kant meer en nieuwe bedrijven aan ons binden.

Het doel was tweeledig, legt Van Almkerk uit. “We wilden het hoofdveld wat smoel geven en aan de andere kant meer en nieuwe bedrijven aan ons proberen te binden.” En die opzet slaagde wonderwel. “Zelfs via sponsoren die aan de actie meededen kwamen nieuwe sponsors binnen. Zij verkochten de plekken voor ons. Hoe mooi is dat? En het hoeven niet per se heel grote bedrijven te zijn hè. Ook ZZP’ers en andere kleinere bedrijven wilden een bijdrage leveren.”

Meer betrokkenheid

VVZA bereikte met de reclamebordactie ondernemers met wie het eerst geen contact had.

En de actie is nog maar het begin. De bedoeling is dat de sponsoren meer betrokken worden bij het verenigingsleven. “We willen verschillende momenten in het jaar organiseren waar sponsoren ook iets aan hebben. Afgelopen jaar hebben we dat al gedaan tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen, toen ons eerste elftal speelde voor promotie. Voor sponsoren is dat een prima moment om te netwerken met elkaar.”

Maar ook daar blijft het niet bij als het aan VVZA ligt. Van Almkerk: “Wij hopen dat zij misschien iets meer willen gaan doen dan alleen zichtbaar zijn met een reclamebord langs het hoofdveld. Daarvoor kun je ook tegenwoordig niet meer de hoofdprijs vragen. We willen een completer pakket aanbieden.” Wat daar in zit? De genoemde netwerkmiddagen of –avonden bijvoorbeeld. Liefst op een leuke en ludieke manier. “Maar we hebben ook nadrukkelijk aangegeven dat wanneer een sponsor zelf een leuk idee heeft, wij daar zeker voor open staan.”

Meer opleveren

“Het moet uiteindelijk meer opleveren”, besluit Van Almkerk. “Niet alleen voor ons, maar ook voor de sponsoren.” Of hij het zou aanraden aan andere clubs? Hij knikt. “Maar het moet wel bij je club en je filosofie passen. Je kunt natuurlijk niet andere sponsoren wél de hoofdprijs laten betalen voor een reclamebord. Het is iets van de lange adem, snel rijk wordt je er niet mee. Maar wij geloven dat het ons in de toekomst zeker wat gaat opleveren.”

Vrijwel alle beschikbare plaatsen langs het hoofdveld van VVZA zijn opgevuld met een sponsorbord.

Lees ook eens de verhalen van andere clubs die creatieve sponsorideeën hebben opgezet. Ook de verenigingsadviseur uit jouw regio kan je helpen bij dit thema. PraktijkverhalenLees de verhalen van andere verenigingen die creatieve ideeën hebben opgezet op het gebied van sponsoring. VerenigingsondersteuningVerenigingen die behoefte hebben aan ondersteuning kunnen hiervoor terecht bij de verschillende adviseurs. Op ieder gebied heeft de KNVB een expert in dienst die verenigingen persoonlijk op weg helpt.


Laatste nieuws

Terug naar boven