V.V. De Veluwse Boys verloot hoofdsponsorschap

Wat doe je als club wanneer de hoofdsponsor failliet gaat? Precies, snel op zoek naar een nieuwe.

Maar wat als je in een klein dorp woont en grote bedrijven schaars zijn? Dan moet je op zoek naar een creatieve oplossing. Voetbalvereniging De Veluwse Boys slaagde hierin. De club uit Garderen verkocht loten waarbij het hoofdsponsorschap de hoofdprijs was. Hiermee haalde De Veluwse Boys twee keer zoveel geld op als de vorige sponsor jaarlijks betaalde. Voorzitter Gert Hein Kevelam vertelt trots zijn verhaal.

“We hebben ruim dertig jaar dezelfde hoofdsponsor gehad. In het voorjaar van 2013 ging dit bedrijf echter failliet. Toen hadden wij ook een probleem. We moesten op zeer korte termijn op zoek naar een hoofdsponsor voor het nieuwe seizoen. Veel opties waren er niet. We wonen in een klein dorp met zo’n 2.000 inwoners. Grote bedrijven zijn er niet. We kwamen toen op het idee om loten te verkopen voor 100 euro per stuk. De winnaar zou een jaar lang onze hoofdsponsor worden. Het idee was dat we nu niets hadden, maar wellicht met die loten toch nog zo’n 1.000-1.500 euro konden binnenhalen. Het bleek een groot succes. Uiteindelijk verkochten we 57 loten en haalden we nog meer geld binnen dan dat we normaal van onze hoofdsponsor kregen.”

Voorbereidingstijd

Vanwege het grote succes kon de club voor het volgende seizoen hetzelfde concept toepassen. Bovendien had de vereniging uit Garderen nu meer voorbereidingstijd en konden ook leden helpen met de lotenverkoop. “Nu hebben we zelfs 77 loten verkocht”, vervolgt Kevelam. “We merken bovendien dat we hierdoor bedrijven binnenhalen die we normaal gesproken niet konden overhalen. Honderd euro is een lage drempel en bovendien krijgen zij er een gezellige verlotingsavond voor terug. Het eerste jaar won een ZZP-schilder die net drie maanden daarvoor voor zichzelf was begonnen. Bovendien was hij een jongen van de club. Erg mooi. Komend seizoen staat er een muntenhandelaar op het shirt.”

Verlotingsavond

Hoewel het nieuwe sponsormodel een succes is, verplicht het de club ook tot enkele onvermijdelijke uitgaven. Kevelam: “We moeten elk jaar een verlotingsavond organiseren en bovendien nieuwe shirtjes laten bedrukken. Maar dat weegt niet op tegen de inkomsten. Bovendien hebben wij nieuwe mogelijkheden gekregen. Tijdens zo’n avond is bijvoorbeeld de verkoop van een reclamebord gemakkelijker te regelen. Ook veilen we het aanbieden van de wedstrijdbal voor elk competitieduel. De derby tegen Elspeet ging er voor 310 euro uit. Als je normaal gesproken langs de deuren gaat voor de wedstrijdbal, hoef je niet op zulke bedragen te rekenen.”

Wil jij met dit thema aan de slag bij jouw vereniging? Neem dan contact op met de verenigingsondersteuners uit jouw regio. Of kijk bij de pagina over financieële onderdelen voor meer informatie. Verenigingsondersteuning Financiële onderdelen


Terug naar boven