Shirtsponsor worden voor € 25,-

Peter Beursgens, penningmeester van DES Swalmen, heeft nogal wat bagage. Hij is naast zijn bestuursfunctie bij deze dorpsclub met 330 spelende leden ook voormalig registeraccountant, initiatiefnemer van de School voor Starters en hij geeft gastcollege aan Hogeschool Zuyd. Het besturen van een club ziet hij als ondernemen. Toen Beursgens aantrad was de club verliesleidend. ”Er moest echt wat gebeuren.”

Shirtsponsoring was bij DES Swalmen, net als bij veel andere clubs, redelijk ongestructureerd. Teams zochten en vonden hun eigen sponsors, kochten zelf een trainingspak en shirt, en drukten daar een logo op. Elk team liep er anders bij en er waren zelfs teams met drie tenues door elkaar. “Het was een allegaartje.”

Het bestuur vond dat hier iets aan moest gebeuren. Er werd een plan bij de ALV gepresenteerd: er zou een standaard kledingpakket komen zodat alle leden van de club er uniform en professioneel bij zou lopen. Om dit mogelijk te maken mocht de contributie maximaal € 45,- worden verhoogd. Zo zou het ook voor iedereen betaalbaar blijven.

Sublimatie

Met de goedkeuring van de ALV op zak begon de zoektocht naar een goede leverancier. “Op een gegeven moment hadden we een shortlist van 14 partijen. We hadden een aantal voorwaarden: structurele, meerjarige levering, korte levertijden, garantie op levensduur en een scherpe prijs. Een van de partijen voldeed aan al onze voorwaarden. Deze leverancier werkt met een sublimatietechniek. Hierdoor ontstonden er nieuwe mogelijkheden omdat elk shirt uniek gemaakt wordt. Na wat brainstormen kwam het projectteam tot een 4-sponsormodel. Het shirt van elk team zou 4 sponsorruimtes bevatten: op de borst, rug en de mouwen. Hierdoor kon de club shirtsponsoring anders insteken dan normaal."

Shirtsponsor worden kon al vanaf € 25,- per jaar

“We hebben een schema opgesteld van alle teams en zijn alle losse shirtonderdelen gaan aanbieden aan sponsors. Shirtsponsor worden kon al vanaf € 25,- per jaar; je kwam dan op de mouw van een F-team.” De lage prijzen bleken een geweldig middel om snel lokale bedrijven en bedrijven van leden en ouders van leden als sponsor te binden. Vaak voor kleine bedragen, maar soms ook grotere. “De sponsors van het eerste zijn relatief grote sponsors, maar er is zelfs een bedrijf die de trainingspakken van de hele jeugd wil doen en een bedrijf die alle bambino’s (mini’s, red.) wilde sponsoren.”

Tachtig procent

Het werk werd verdeeld over veel capabele mensen, die vaak gevleid waren dat ze gevraagd werden om hun capaciteiten

Al snel was 80% van de uitingen verkocht, een enorm succes. Samen met de contributieverhoging, die beperkt kon blijven tot € 25,-, heeft het de vereniging voor de komende jaren een substantieel bedrag aan extra middelen opgeleverd. DES kan hierdoor weer investeren.

Op de vraag of andere clubs dit ook kunnen antwoord Beursgens resoluut: “Dit kan overal. Essentieel is om mensen binnen de club te selecteren op kwaliteit, bijvoorbeeld commercieel, en hen een behapbare taak te geven. Mijn taak als verantwoordelijk bestuurder was alleen besturen. Het werk werd verdeeld over veel capabele mensen, die vaak gevleid waren dat ze gevraagd werden om hun capaciteiten.”

Logistieke uitdaging

Succes kent vele vrienden. “Toen het eenmaal begon te lopen wilden graag meer mensen op de trein stappen. Dan is het essentieel om ze snel een duidelijke taak te geven en in de locomotief te stoppen. Je laat ze dan direct waarde toevoegen waardoor het enthousiasme blijft.”

Uiteindelijk waren er ook grote uitdagingen. Hoe krijg je het juiste kledingpakket met alle onderdelen in de juiste maat bij de juiste persoon? “We hebben binnen de club gevraagd naar mensen die een ‘eigen winkeltje’ wilden beginnen. Al snel boden een aantal, , dames zich aan.” Toen het verkoopteam was gevonden werden er pasdagen georganiseerd. Alles werd door de dames keurig geregistreerd.

Uitlevering

Er ging helaas ook wel wat mis. “Bij de uitlevering mocht iedereen gelijktijdig afhalen. Dus ook diegenen die niet gepast hadden. Hierdoor kregen een aantal leden die wel keurig gepast hadden toch niet de juiste kleding. Dit hebben we uiteraard opgelost, maar volgende keer zullen we de mensen die gepast hebben zeker voorrang geven.”

“We hebben ook een team verloren”, vertelt de penningmeester. “Dit team had net nieuw gesponsorde kleding van een duur merk gekregen voordat de kledingpakketten een feit waren. Het clubbeleid was dat de oude sportkleding die nog goed bruikbaar was moest worden ingeleverd. Deze kleding werd door DES geschonken aan Stichting Kumi, een stichting die zich inzet voor Afrikaanse kinderen. Ze helpen met de bouw van ziekenhuizen en scholen. Hiertoe was het team helaas niet bereid. Zij spelen nu bij ons een uitwedstrijd.”

Gouden tip

Als je niet gaat lopen, maak je nooit een pad

“Als je niet gaat lopen, maak je nooit een pad. De belangrijkste tip is: begin gewoon. Start met het creëren van draagvlak binnen het bestuur en daarna de ALV. Veel van het werk zit in de voorbereiding en wij hebben al een groot deel van het pad geëffend. Alle clubs zijn welkom om contact met mij op te nemen en gebruik te maken van onze kennis en ervaring. Dan hoef je in elk geval het wiel niet uit te vinden.” 

Peter Beursgens

Penningmeester DES Swalmen

Heb je vragen of wil je gebruik maken van de kennis en ervaring die bij DES Swalmen is opgedaan? Peter Beursgens helpt je graag op weg.

SponsorvisieDit artikel is geschreven door Sponsorvisie.


Laatste nieuws

Terug naar boven