Museum ‘sponsort’ jeugd OVC’85

Het is een bijzondere combinatie. Niet de naam van de plaatselijke supermarkt, bakker of slager prijkt op de shirts van voetbalvereniging OVC’85 uit Oosterbeek, maar die van een museum. Het Airborne Museum om precies te zijn. “Een mooi initiatief”, vindt voorzitter Daniël Corbeek. “Hiermee laten we zien dat we breder kijken dan alleen naar het voetbal.”

Het contact ontstond onlangs tijdens een avond georganiseerd door de voetbalclub en de KNVB. Voor de avond was Corbeek op zoek naar een inspirerende ruimte. Zijn oog viel op het Airborne Museum. “Een prachtige ruimte om de aanwezigen te prikkelen”, vertelt hij. “Het museum vertelt vanuit verschillende perspectieven het verhaal van de Slag om Arnhem. Een slag die nog ieder jaar herdacht wordt."

De buitenkant van het Airborne Musuem. Het musuem herdenkt elk jaar de Slag om Arnhem.

Inspireren

Inspireren deed de door OVC georganiseerde bijeenkomst zeker, niet in de laatste plaats omdat tijdens de avond ideeën ontstonden over een wederzijdse samenwerking. De voetbalclub was op zoek naar een shirtsponsor voor de jeugd, terwijl het museum wel oren had naar extra zichtbaarheid onder de jeugd in de regio. “We hebben een ballonnetje opgelaten”, vertelt Corbeek. “Het museum gaf direct aan dat zij het een heel mooi initiatief zouden vinden, maar dat zij er zeer beperkte middelen voor beschikbaar hadden.”

We willen uitstralen dat we als vereniging breder kijken dan alleen naar het voetbal

Een belemmering bleek dat niet te zijn voor de voetbalclub, want inmiddels loopt de gehele jeugdafdeling in een tricot met het logo en de naam van het museum. Corbeek: “We hebben nu een uniforme uitstraling van JO19-3 tot JO9-8. Dat is goed voor de verbinding binnen de vereniging.” En, misschien nog wel belangrijker, het is ook goed voor de verbinding met de samenleving. “We willen uitstralen dat we als vereniging breder kijken dan alleen naar het voetbal. Een bewustzijn creëren dat je het samen moet doen. Dan kom je veel verder, zeker in deze tijd.”

Gedachtegoed

Maar niet alleen de vereniging profiteert van de samenwerking. Het museum wil de herdenking aan de Slag om Arnhem en de Tweede Wereldoorlog levendig houden en zoekt daarom verbinding met de jeugd. De ‘sponsoring’ van de shirts van een voetbalclub past perfect in die strategie. “Het is belangrijk dat de jeugd die geschiedenis ook tot zich neemt en uitdraagt. Daar draagt deze mooie samenwerking zeker toe bij. Zo implementeer je dat toch in de gedachten van de hedendaagse jeugd”, zo laat Sarah Thurlings-Heijse, directeur van het museum, weten.

Een van de vele fraaie ruimtes van het Airborne Museum.

Naast een inspirerende ruimte voor een netwerkbijeenkomst eens per jaar en een jaarlijkse educatiedag voor de jeugdleden levert de samenwerking OVC in financieel opzicht niets op. Volgens Corbeek is dat geen probleem. “We merken dat deze samenwerking ons veel goodwill heeft opgeleverd. Mogelijk dat juist hierdoor andere deuren geopend worden. Dat zou hartstikke mooi zijn, hoewel het ons daar in eerste plaats niet om te doen is geweest. Deze samenwerking geeft vooral heel veel energie.”

SponsoringSponsoring is een belangrijk thema binnen voetbalverenigingen. Inkomsten uit sponsoring is voor veel clubs een belangrijk deel van de omzet. Om als club succesvol aan de slag te gaan met sponsoring kun je hier informatie en inspiratie opdoen.


Laatste nieuws

Terug naar boven