'Een clubkrantje' met oplage van 15.000 stuks

SDV Barneveld; een club met 1300 leden die midden in de gemeenschap staat. Iedereen uit Barneveld kent de club. Al komt dat niet doordat iedereen een directe band heeft met de club. Veel mensen uit Barneveld lezen simpelweg de krant: de ‘SDVB Trapt af’. Een voetbalkrant met een oplage van bijna 15.000 die de club niet alleen extra geld oplevert, maar nog veel meer.

Mark Schipper, hoofdverantwoordelijke voor het project, en penningmeester Jan van Beek delen graag hun kennis en ervaring met ons.

Vernieuwend

Een clubkrant of magazine is niet nieuw, toch is 'SDVB Trapt af' vernieuwend. Mark Schipper licht toe: ”Het belangrijkste verschil is dat onze krant huis-aan-huis wordt verspreid. Dat maakt adverteren in de krant ook interessant voor ondernemers die zich niet per se verbonden voelen met onze club.” SDVB benadert dan ook naast de eigen sponsors actief lokale bedrijven om te adverteren.

”Zeker de bedrijven die consumenten als doelgroep hebben worden door ons benaderd. We gaan bijvoorbeeld de winkels langs en vinden bedrijven via de Kamer van Koophandel. We overtuigen deze bedrijven vrij eenvoudig. Onze advertenties zijn  weliswaar even duur als bij de lokale krant (vanaf € 165,-, red.), maar onze krant blijft veel langer bij mensen in huis liggen, heeft een grotere oplage en wordt ook door een jongere doelgroep gelezen."

Promotie voor de club

In de krant vertellen wij uitgebreid over onze maatschappelijke projecten

De krant brengt echter meer dan extra inkomsten. “In de krant vertellen wij uitgebreid over onze maatschappelijke projecten, zoals ons project tegen pesten, maar ook het project waarbij vrijwilligers van de club iemand uit het dorp helpen met klussen in en om het huis. Ze helpen bijvoorbeeld mensen die dat zelf niet kunnen met het bijhouden van de tuin. Deze activiteiten onder de aandacht brengen heeft het imago van onze club goed gedaan en daarom willen meer mensen en bedrijven bij de club betrokken zijn.” De krant heeft echter bij SDVB niet tot toestroom van extra leden gezorgd. “We hebben een ledenstop, dus dat was niet mogelijk. De krant zou anders absoluut een geweldig middel zijn geweest om mensen naar de open trainingen te krijgen.”

Er zijn veel bestaande sponsors die een advertentie in de krant hebben genomen maar er zijn ook veel adverteerders, die na eerst in de krant te hebben geadverteerd nu ook sponsor van de club of lid van de businessclub zijn geworden. “Dat is natuurlijk geweldig!”, aldus penningmeester Van Beek.  

Veel werk

“Jazeker", antwoord Van Beek op de vraag of het magazine veel werk is. "Er gaan ongeveer honderd manuren in zitten, maar we maken dan ook een winst van € 6.000,-. Alle kosten zijn daar al vanaf.” SDVB heeft gelieerde bedrijven gevraagd om de krant te realiseren. De bedrijven krijgen hiervoor een bescheiden vergoeding en een advertentie in de krant. “Voor de bedrijven is het ook een mooi onderdeel van hun portfolio”, vult Schipper nog aan.

“Het tweede jaar was het niet makkelijker om de krant uit te brengen. Het was zeker minder spannend, maar het heeft net zoveel tijd gekost. Vooral omdat we het nóg beter wilden doen dan vorig jaar.”

Fouten en tips

Omdat we het één keer per jaar doen is het een mooi onderdeel van onze communicatiemix

Succesverhalen zijn leuk, maar er zijn ook lessen te leren. “Les één: begin op tijd. Het eerste jaar waren we de hele zomer nog aan het regelen, terwijl je dan niemand meer te pakken krijgt. Nu beginnen we in april al met de voorbereidingen zodat de krant voor de zomer al zo goed als af is. En gebruik goede foto’s, dat bepaalt de uitstraling.” In Barneveld is een groot deel van de foto’s door een bevriende fotograaf gemaakt.

Zoals bekend hebben eigenlijk alle kranten het moeilijk. Op onze vraag of de voetbalkrant wel echt toekomst heeft krijgen we een resoluut antwoord: “Absoluut. Omdat we het één keer per jaar doen is het een mooi onderdeel van onze communicatiemix. Overigens wordt de krant ook digitaal verspreid.”

Download SDVB Trapt afDownload hier het magazine.

Mark Schipper

Wil je zelf ook een dergelijke krant opzetten? Mark Schipper helpt je graag op weg.

SponsorvisieDit artikel is geschreven door Sponsorvisie.


Laatste nieuws

Terug naar boven